گالری عکس بوته سیب زمینی

کاشت سیب‌زمینی در باغچه
سیب‌زمینی به سه نوع زودرس، معمولی و اصلی تقسیم می‌شود؛ این نام‌گذاری بر اساس زمان برداشت محصول سیب‌زمینی، میزان فضایی که سیب‌زمینی برای رشد نیاز دارد و این‌که با چه فاصله‌ای از یک‌دیگر و در چه زمان باید کاشته شوند؛ انجام شده است.

شیوه‌ی ترغیب به جوانه‌زنی
این شیوه، به این معنی است که سیب‌زمینی بذری را قبل از کشت، برای جوانه‌ زدن آماده می‌کنیم. حدود شش هفته قبل از کاشت، در مناطق گرم‌تر، در اواخر دی ماه و در نواحی سردتر، در بهمن‌ماه، این کار را شروع می‌کنیم.
هر سیب‌زمینی بذری، دارای سر گِردتر و ضخیمی است که چند «چشم» دارد. قسمت‌های غده مانند سیب‌زمینی را طوری قرار دهید که سر ضخیم‌ آن، در بالاترین قسمت سینی یا جعبه‌ی تخم‌مرغی که برای این کار در نظر گرفته‌اید؛ باشد و نیز در مقابل نور طبیعی زیادی باشد. وقتی جوانه‌ها به یک و نیم تا دو و نیم سانتی‌متر رسیدند؛ آماده‌ی کاشت در خاک هستند.

چگونگی کاشت
سیب‌زمینی‌های جوانه زده را زمانی که خاک شروع به گرم شدن می‌کند؛ بکارید. معمولا از میانه‌ی اسفند یا ابتدای فروردین ماه، زمان مناسبی برای این کار است. ابتدا شیاری به عمق  ۷٫۵ تا ۱۳ سانتی‌متر ایجاد کنید؛ عمق دقیق آن بسته به گونه‌ای که می‌کارید؛ متفاوت است. قبل از کشت سیب‌زمینی‌ها، یک لایه‌ی نازک کود به شیار اضافه کنید. سیب‌زمینی‌های زودرس را در فاصله‌ی حدود ۳۰ سانتی‌متری از هم و ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر فاصله بین ردیف‌ها بکارید.
سیب‌زمینی‌های اصلی و معمولی را در فاصله‌ی ۳۸ سانتی‌متری از یک‌دیگر و ۷۵ سانتی‌متر فاصله بین ردیف‌ها بکارید. غده‌های جوانه زده را با دقت برداشته و به آرامی و به گونه‌ای که جوانه‌ها به سمت بیرون باشند؛ داخل شیار قرار دهید. باید مراقب باشید که جوانه‌ها نشکنند؛ سپس روی سیب‌زمینی‌ها را با خاک بپوشانید. به محض ظاهر شدن جوانه‌ها روی خاک، مقدار دیگری خاک روی آن بریزید تا جوانه‌ها کاملا زیرخاک قرار گیرند. این کار را باید در فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهید. از زمان شروع کاشت، به مدت یک ماه بعد، هر یک از گیاهان حدود ۱۵ سانتی‌متر، خاک در اطراف خود خواهند داشت.

شیوه‌ی برداشت
سیب‌زمینی‌های خانگی شما، بسته به نوع و شرایط پرورش، باید از تیر تا شهریورماه، آماده‌ی برداشت شوند. گونه‌های زودرس را به محض آماده شدن، یعنی زمانی که جوانه‌های روی خاک، هنوز سبز هستند؛ می‌توانید برداشت و مصرف کنید. گونه‌های معمولی و اصلی را می‌توان در زمان طولانی‌تری، معمولا تا شهریورماه در خاک نگه داشت؛ حتی اگر جوانه‌ی روی خاک، از حالت سبز و تازگی خود، افتاده باشند.
دو هفته قبل از برداشت محصول، جوانه‌های روی زمین را بِبُرید؛ با این کار، پوست سیب‌زمینی، کلفت‌تر می‌شود و هنگام برداشت، آسیب‌ کم‌تری می‌بیند؛ انبار کردن آن هم راحت‌تر می‌شود.

پست های مرتبط

سیب زمینی برای پوست چه فوایدی دارد؟
گالری عکس سیب زمینی سرخ کرده
گالری عکس سیب زمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *