خواص لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی!

لوبیا چشم بلبل

لوبیا چشم بلبلی بیشترین مقدار پروتئین و ویتامین B را در میان لوبیاها دارد. قند آن نسبت به برنج، گندم و سیب‌زمینی دیرتر جذب می‌شود و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت منعی ندارد. گفته می‌شود که این لوبیا به دلیل آن‌که کمتر در معرض آفات و بیماری‌ها قرار دارد از شر سموم دفع آفات در امان است.

لوبیا چیتی

این لوبیا مزه خوشایندی دارد و طعم آن در مقایسه با لوبیا قرمز و سفید بهتر است.

از نظر مقدار فیبر بر سایر لوبیا‌ها برتری دارد و بسیار ملین است.
چیتی که به آن لوبیای رومی هم می‌گویند، یکی از محبوب‌ترین لوبیاها در بین ایتالیایی‌ها، پرتغالی‌ها و ترکیه‌ای‌هاست.

خیلی‌ها معتقدند که طعم آن نسبت به لوبیای ‌سفید و حتی قرمز بهتر است و با خوردن آن کمتر دچار نفخ می‌شوند اما هنوز شواهدی که نشان بدهند کدا‌م‌یک از انواع لوبیاها نفاخ‌تر هستند به دست نیامده است.

آمینواسید فراوان موجود در لوبیاچیتی آن را به یک خواص حبوبات، خواص تنقلات حبوبات و تنقلات در سلامت – خوب و عالی برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انواع گوشت‌ها تبدیل کرده است. بنابراین، شما می‌توانید گاهی هم از این نوع لوبیا به جای گوشت در برنامه‌غذایی‌تان کمک بگیرید!

نقطه ضعف لوبیا نفاخ بودن آن است

به جهت آن‌که آنزیم تجزیه کننده قندها و مواد سمی طبیعی موجود در حبوبات بخصوص انواع لوبیا در بدن وجود ندارد اختلالات گوارشی بویژه دل درد، نفخ، اسهال و اختلال در هضم در مصرف‌کننده ایجاد می‌شود که با خیساندن و جوشاندن حبوبات به مدت ۱۰ دقیقه و دور ریختن آب آن، می‌توان تا حدودی این مشکل را رفع کرد.

نباید لوبیا بخورید اگر

با توجه به خواص منفی که بر شمرده شد، یکسری افراد باید به ‌طور جدی از خوردن آن پرهیز کنند، البته برای بی‌بهره نماندن از خواص حبوبات، باید سراغ دانه‌های دیگری که با شرایط بدنی‌شان سازگارتر است، بروند. اگر شما در گروه افراد زیر قرار می‌گیرید،این دانه پر خاصیت می‌تواند برایتان مثل یک سم باشد :

* دچار بیماری‌های قلبی هستید؟

* فشار خون‌تان بالاست و نوسان فشارخون همیشه همراه‌تان است؟

* سابقه سکته قلبی دارید و قلب‌تان ضعیف است؟

* باردارید؟

* داروهای رقیق‌کننده خون مثل وارفارین مصرف می‌کنید؟

* بیماری قلبی کرونر دارید؟

* در طول شب زیاد کابوس می‌بینید و خواب‌تان همیشه آشفته است؟

* لوبیا پروتئین زیادی دارد و به همین دلیل کسانی که به بیماری نقرس دچار هستند و اسید اوریک خون‌شان بالاست، بهتر است از زیاد خوردنش پرهیز کنند. گذشته از این همان‌طور که پیش از این گفتیم، کسانی که دستگاه گوارشی بیمار و ناسازگاری دارند، باید مراقب مصرف زیاد این دانه باشند و در صورت تمایل به مصرف، تدابیر گفته شده برای کم کردن نفخش را باید رعایت کنند.

پست های مرتبط

خواص و مضرات لوبیا
گالری عکس لوبیا چیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *