جغور بغور زنجانی!

ازجمله غذای محلی شهر زنجان جغور بغور است. جَغور بَغور، جَغول بَغول ،واویشکا، حمیسه یا هگیس، غذایی است که از دل و جگر  و قلوه گوسفند و در برخی موارد روده یا حتی پستان گوسفند تهیه می‌شود. جغور بغور در بسیاری از شهرهای ایران مانند زنجان ، رشت ، ساری ،اردبیل و کرمانشاه رایج است و در گذشته بخاطر اینکه قیمت چندان بالایی نداشته در واقع فست فودی برای اقشار متوسط و پایین جامعه به حساب می‌آمده است.

نام‌های دیگر جغور بغور

در زبان ترکی به آن جیغیر بیغیر می‌گویند که در زبان فارسی به جغور بغور تغییر یافته‌است. در خوزستان این خوراک با نام حمیسه و در گیلان با نام واویشکا شناخته می‌شود. همچنین در اسکاتلند غذای مشابهی به نام  هگیس  وجود دارد که خوراک ملی اسکاتلند به‌شمار می آید.

مواد اولیه  :

جگر سفید یک عدد

جگر سیاه یک عدد

دل گوسفندی یک عدد

قلوه گوسفندی دو عدد

پیاز متوسط چهار الی بنج عدد

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

سیب زمینی نگینی سرخ شده ۳۰۰ گرم

دستور پخت جغور بغور :

پیاز ها را خلالی خرد کنید و با زردچوبه سرخ کنید تا طلایی رنگ شود سپس جیگر سفید خرد شده را به همراه یک لیوان اب داخل پیاز سرخ شده بریزید و با حرارت ملایم اجازه دهید بپزد . جگر سفید کمی دیر به پخت مورد نظر میرسد اگر اب داخل ظرف تمام شد و هنوز جگر سفید نپخته بود دوباره اب اضافه کنید و در ظرف را ببندید تا جگر سفید با بخار اب کاملا پخته شود .سپس جگر سیاه و دل و قلوه  خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا بپزد. حالا نمک و فلفل و رب گوجه فرنگی را به مقدار دلخواهتان اضافه کنید و اجازه دهید تا سس غذا غلیظ تر شود . سیب زمینی سرخ شده را نیز در لحظات اخر به غذا اضافه کنید . غذا را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با چند قطره لیموترش تازه  و چند برگ ریحان معطر این غذای محلی  را نوش جان کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *