بستنی و این همه فایده !!

بستنی، اسمش هم مثل خودش لذیذ، خوشمزه و هوس‌انگیز است. کسی پیدا نمی‌شود که از بستنی به راحتی بگذرد و تمایلی به خوردن آن نشان ندهد. میل و علاقه به بستنی در بعضی به حدی است که حاضرند تمام طول روز به جای انواع غذا فقط و فقط بستنی بخورند. وانیلی، شکلاتی، توت فرنگی و عصرانه هم بستنی نسکافه که به راستی لذت بخش است. اما واقعا می توان رژیم بستنی گرفت. این پرسشی است که بسیاری از دختران جوان که به کلینیک‌های تغذیه مراجعه می‌کنند می‌پرسند؛ به ویژه آن‌هایی که هم از چاق شدن می ترسند و هم توان حذف بستنی از رژیم غذایی شان را ندارند.
ماده اولیه بستنی شیر و شکر است که دست آخر با شکلات، قهوه و میوه، طعم دار می شود. آگاهی از خواص مواد سازنده‌ی بستنی نشان می‌دهد، آنقدرها هم که گفته می شود بستنی مضر نیست و مصرف متعادل آن اثرات سودمندی بر بدن دارد. شیر به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده بستنی، فواید بسیاری دارد. ترکیبات عمده‌ی شیر را آب، چربی، پروتئین، لاکتوز، ویتامین و مواد معدنی تشکیل می‌دهد. شیر مهم‌ترین منبع کلسیم است هر لیوان شیر ۲۵۰ میلی لیتر حدود ۳۱۵ میلی گرم کلسیم دارد که ۳۰ درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. شیر همچنین حاوی چربی است که ۶۰ درصد آن اشباع و بقیه از نوع غیراشباع است. چربی شیر علاوه بر انرژی‌زا بودن به دلیل وجود ویتامین A و D ، ارزش غذایی فراوانی دارد.شیر حاوی پروتئین نیز هست که در دو دسته قرار دارد: کازئین و پروتئین های آب پنیر که با تولید اسید آمینه ضروری به سوخت وساز بدن کمک می کند.قند موجود در شیر لاکتوز نام دارد که به وسیله آنزیم های مخصوص در دستگاه گوارش تجزیه شده و به قند ساده تری تبدیل می شود.

خصوصیات یک بستنی خوب:

با وجود توجه کافی در تمام جنبه‌های تولید، گاهی معایبی در محصول تولیدی مشاهده می‌شود، به عنوان مثال اختلاف در میزان شیرینی، موجب بروز تفاوت اساسی در طعم و مزه می‌گردد. بستنی باید دارای ظاهر مطلوب (نسبتاً سنگین و تا اندازه‌ای قابل جویدن) بوده و تمام اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن با نسبت‌های معین (نه بیش از حد) به خوبی با هم مخلوط شود؛ به عنوان مثال در صورتی که بستنی خیلی شیرین یا خیلی بی‌طعم باشد، معایب مشخصی حاصل می‌گردد. درجه‌ی حرارت بستنی در هنگام خوردن، از نظر تشخیص طعم آن اهمیت زیادی دارد. درجه‌ی حرارت برای این منظور، بستگی به میزان ماده‌ی خشک و افزایش حجم بستنی دارد؛ ولی در صورت پایین بودن دما، ذائقه به وسیله‌ی سرما بی‌حس شده و قضاوت در مورد خصوصیات کیفی آن میسر نخواهد شد. در صورت بالا بودن دما، احتمالاً بستنی ذوب شده و مقدار زیادی از خصوصیات خود را از دست خواهد داد.

پست های مرتبط

آیس پک خوشمزه!
آیس پک، از ایران به همه جای جهان!
در مصرف بستنی چه نکاتی را باید درنظر داشته باشیم؟
بستنی و مواد اولیه مفید آن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *