ادویه، طعم دهنده اصلی غذا!

ادویه جز جدایی ناپذیر غذاها هستن و خوردن غذا بدون ادویها مثل خوردن غذا بصورت خام هست . ترکیب درست ادویها اگه رعایت بشه , غذا خیلی خوشمزه میشه . در هر کشور و هر فرهنگی , افزودنی های گوناگونی به کار برده میشه و هر غذایی هم افزودنیهای خاص خودش رو داره که با استفاده از آنها , اون غذا طعمی خاص و مخصوص به خودش میگیره و برای همینه که میشه تفاوت غذاهای ایرانی با هندی یا آفریقایی رو فهمید . از طرفی ادویهجات خاصیت دارویی هم دارن و بیشتر اونها مواد اولیه طب سنتی – گیاهی به شمار میرن و در واقع در زمان های قدیم دارو بودن و بعد به مرور با رشد داروهای شیمیایی کنار گذاشته شدن . در ایران و برای درست کردن غذاهای خاص ایرانی افزودنی های خاصی به کار میره که ترکیب اونها میتونه مزه اصلی و سنتی این غذاها رو آشکار کنه .

این نوشته برای کسانیکه خارج از ایران زندگی میکنن و غذاهای اصلی ایرانی رو دوست دارن تهیه کنن میتونه مفید باشه :

ترکیب ادویه ها:

پلویی:

این ادویه برای درست کردن لوبیا پلو و کلاً پلوهای مخلوط
مثل کلم پلو و هویج پلو و گاهی برای قیمه پلو هم به کار میره و بهتره که
آماده از بیرون خریده بشه ولی اگه دسترسی بهش ندارین ترکیبش اینه : گل سرخ یا گل محمدی – زیره- دارچینزنجبیلجوز هندی – میخک و هل .

آب گوشتی :

خیلی ها فکر میکنن آبگوشت ادویه ای نداره و بیشتر
ایرانی ها آبگوشت رو با زردچوبه و فلفل و برگ بو درست میکنن در صورتیکه آبگوشت هم ادویه مخصوص خودشو داره و برای همینه که وقتی دیزی بیرون رو میخورین به نظر خیلی خوشمزه میاد چون اونها بهش ادویه مخصوص میزنن : زردچوبه – دارچین-فلفل سیاه – جوز هندی – بادیان – میخک .

 ترشی :

ترشی هم ادویه داره و زدن ادویه مخصوص به ترشی باعث میشه که طعم خیلی بهتری پیدا بکنه . این ادویه برای ترشی لیته و ترشی مخلوط و هفت بیجار خیلی عالی میشه : نعنا خشک – گلپر – تخم گشنیز – تخم سیاه دانهزیره سیاه و سبز – کاری – زردچوبه .

ادویه ترشی بادمجون :

گلپر – زردچوبه .

ادویه ماست و خیار :

فلفل سیاه , نعنا خشک , ریحان , مرزه , ترخان خشک و پودر گل محمدی .

ادویه فلافل :

زیره سبز , کاری , زنجبیل , فلفل قرمز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *