کلوچه فومن، سوغاتی شیرین !

کلوچه فومن یکی از هزاران نوع شیرینی دلچسب ایران زمین است.

مواد اصلی آن را آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، دارچین، وانیل، جوز و مغز هل تشکیل می‌دهند.

امروزه در جاهای مختلف ایران پخت می‌شود، اما خاستگاه اصلی آن شهر فومن است.

شهر فومن

شهر مجسمه ها در گیلان که همان فومن است کلوچه اش زبانزد است.

کلوچه فومن بطور سنتی در مغازه های شهر فومن چندین دهه است که پخت می شود

و نظر تمام توریستهایی که وارد شهر می شوند را به خود جلب می کند .

کلوچه فومن از آرد شیرینی پزی – شکر – روغن حیوانی – گردو – تخم مرغ – ادویه جات تهیه میشود . سالانه مسافران زیادی از داخل و خارج از کشور به دیدن شهر فومن می آیند . فومن از چندین مکان توریستی برخوردار می باشد ( ماسوله – قلعه رودخان – … ) در پایان مسافرت ، مسافران از این کلوچه به عنوان سوغات این شهر خریداری کرده و به شهر خود برای اقوام خود می برند.

گفته می شود که کلوچه ی مزبور دراواسط دهه ی پنجاه در دوره شهرداری مرحوم نصرت الله فرّهی به ویژه بعد از آنکه به تعداد فراوانی پخت شد و در استادیوم آزادی تهران در زمان انجام بازیهای آسیایی (سپتامبر۱۹۷۴ م/ شهریور ۱۳۵۳) بین تماشاگران توزیع گردید، به شهرت بین الملی رسید و بعد از آنکه در دوره فرمانداری سهرابی صنف نانوایان از کلوچه پزان جدا شد,بیش از پیش زبانزد خاص و عام گردید.

به هر روی این کلوچه سنتی که مختص شهر فومن است، امروزه شمار قابل توجه ای به پخت و فروش آن حتی در دیگر شهرها هم اقدام می کنند که البته برخی به علت نداشتن آگاهی از پخت صحیح و نحوه ساخت آن، تا حدی از کیفیت این محصول کاسته اند و شگفت آنکه حتی شماری هم کلوچه مزبور را به نام شهر خود عرضه می کنند که امری غیر اخلاقی تلقی می گردد.

پست های مرتبط

تاریخچه رشته خشکار گیلانی !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *