چرا سگ ها لیس میزنند؟

اغلب سگها دوست دارند انسانها را بلیسند. این موضوع آنقدر رایج است که ما دارندگان سگ به آن می گوییم «بوس دادن» بعضی از سگها بیشتر از دیگران لیس می زنند.
آیا این کار واقعاً معنی دارد؟
چرا سگها می لیسند؟
آیا مشکلی وجود دارد؟

۱٫سطوح خوشمزه:

شاید شما فکر کنید که سگتان برای اینکه بگوید دوستتان دارد شما را لیس میزند، اما در اصل شاید او هم مثل شما دوست دارد طعمها را بچشد. حتی مقدار خیلی کمی از مواد غذایی روی دست یا صورتتان میتواند برای سگ مقاومت ناپذیر شود. همانطور که سگ به هر رایحه ای در وجود ما جذب میشود، همچنین به نمکی که روی پوست انسان باشد جذب میشود. رایحه ای نا آشنا در یک سگ یا انسان ممکن است برای سگ ارزش وارسی همراه با خرخر کردن و سپس لیسیدن داشته باشد. این میتواند اطلاعات بسیار زیادی ازاینکه کجا بوده اید را ارائه دهد.

۲.جلب توجه:

آیا شما نگاه خیره او را که به شما زل زده بود را از دست داده اید، یا سقلمه بینی و ضربه پنجه او را نادیده گرفته اید؟ او توجه شما را میخواهد اما او میداند که پارس کردن در گذشته تاثیر منفی داشته است. دراین مرحله او ممکن است به  لیس زدن دست، بازو یا مستقیما صورتتان اقدام کند تا بتواند توجه شما راجلب کند. دفعه بعد دقت کنید تا ببینید که آیا سگتان چیزی برای گفتن دارد. آیا کاسه آبش خالیست؟ آیا او نیاز به یک استراحت کوتاه دارد؟ یا شاید فقط خسته شده و نیاز به بازی دارد.

۳.رهایی از استرس

لیس زدن میتواند رفتاری  خودتسکین دهنده  باشد. احتمالا باعث آزاد شدن اندروفین گشته وروشی برای کاهش استرس محسوب میشود. سگ انسانها، خودشان یا اشیا را احتمالا فقط به این دلیل لیس میزند که روشی برای گذراندن زمان در آرامش است. اگر سگی عصبانی باشد، لیس زدن یا صدا در آوردن با لبهایش، شاید راهی باشد برای تسکین اعصابش یا اجازه دادن به سگ دیگری که میداند تهدیدی برای او ندارد.

۴.رفتار وسواسی

وقتیکه لیس زدن، تکراری یا وسواس گونه میشود میتواند نشان دهنده مشکلی باشد. بعنوان نمونه، هنگامیکه سگ شروع به لیسیدن قسمت خوشمزه ای از نیمکت میکند درسگی که مستعد اضطراب است، میتواند ناشی از رفتاروسواسی او باشد. لیس زدن مداوم میتواند سریعا به یک رفتار آموخته شده برای مقابله با استرس مزمن تبدیل شود. ممکن است سگ دائما اسباب اثاثیه منزل، اسباب بازیها، افراد وحتی خودش را لیس بزند. زمانیکه عمل لیس زدن رفتاری وسواسی باشد، متناقض با کاهش استرس بوده و شاید نیاز به اصلاح رفتار داشته واحتمالا مداخله پزشکی ضروری می باشد.

۵.آسیب و درد

لیسیدن زخم دربسیاری از حیوانات یک رفتارغریزی است. بزاق حاوی باکتری کشنده آنزیمها است و عمل لیسیدن میتواند آثار زخم و بافت مرده را پاک کند ودربرخی موارد روند بهبودی را سرعت بخشد. با این حال لیس زدن بیش از حد میتواند آن قسمت  از بدن را جریحه دار کند و زخمهای باز ایجاد کرده باعث عفونت شود. آلرژی نیز دلیل بسیار شایع برای لیس زدن سگ بخصوص در پا و لای پنجه ها است. برخی نقاط درد عمیق، درون بافتها یا مفاصل هستند. اما یک سگ شاید هنوز نیز به لیسیدن سطح دردناک برای تلاش جهت مکان یابی و درمان آن قسمت بپردازد.

۶.تمیز کردن خود

گربه ها تنها حیواناتی نیستند که جهت بهداشت خوب اعتبار کسب میکنند. سگها نیز خودشان را بعنوان روشی برای نظافت لیس میزنند. برخی نژادهای سگ مانند ویزسلا، شیبا اینو، چیهواهوا بعلت دارا بودن عادات نظافتی بی عیب ونقص معروف هستند. تمیز کردن ناحیه مقعد رایج است اما شاید نشان دهنده نهفته بودن غدد مقعد باشد که نیاز دارد تخلیه شود. اکیدا توصیه میشود که یک دامپزشک حرفه ای یا یک گرومر واجد شرایط غدد مقعد سگ را با فشار دادن  تخلیه کند.

۷.ارتباطات سگ

همانطور که میدانیم سگها مردم را، خودشان را و دیگر وسایل را لیس میزنند، اما به چه علتی سگهای دیگر را لیس میزنند؟ لیسیدن یک وسیله ارتباطی مهم بین سگهاست. توله سگ مادرش را بعنوان روشی برای درخواست غذا لیس میزند. لیس زدن سگی دیگر میتواند نشانه ای از احترام و تسلیم بوده وبه تشکیل گروه کمک کند. هر چند برخی وقتها که سگها یکدیگر را لیس میزنند روشی برای درخواست رفاقت، نظافت، و نشان دادن محبت است. سگها برای لیس زدن معروف هستند. آن یکی از اولین مهارتهای بقا است که آنها یاد میگیرند و غریزه ای بنیادی با مقاصد ومعانی بسیار است. هدف آنها میتواند صاحبان خودشان، همراهان حیوانات دیگر، خودشان، غذا، وحتی اشیاء بی جان باشد. با دانستن بیشتر در باره این رفتار طبیعی میتوانیم سگها و نیازهایشان را بهتر درک کنیم.

پست های مرتبط

سگ نژاد دالماسین!
هاچی، سگ وفادار قصه
چرا سگ حیوان نجسی است؟
حقایقی جالب در مورد سگ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *