عکس و مشخصات خودرو ری را ایران خودرو

در روز ۵ تیر ماه سال ۱۴۰۱، خودروی جدیدی از گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد. این خودرو که “ری را” یا “ریرا” نام دارد، در یک مراسم خصوصی و با حضور آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت رونمایی و معرفی شد.

ری را اولین کراس اوور ملی ایران خودرو است که به گفته کارشناسان و متخصصان ایران خودرو، یکی از لوکس ترین و مدرن ترین خودروهای ملی است. این خودرو از لحاظ استانداردها و تجهیزات می تواند با خودروهای مطرح اروپایی و آسیایی رقابت کند. همچنین تجهیزات ایمنی و رفاهی بسیاری در این خودرو درنظر گرفته شده است که در سطح کلاس جهانی است.

این خودرو قرار است که در کارخانه ایران خودروی شهر بابل به مرحله تولید و مونتاژ برسد. شاید انتخاب شهر بابل به این دلیل باشد که در افسانه های قدیمی شمال کشور، ری را زنی بوده که به جنگل های مازندران زیبایی و سرسبزی می بخشیده.

اما این خودروی ری را دارای چه ویژگی ها و مشخصات فنی است و قرار است چه زمانی و با چه قیمتی به بازار عرضه شود؟

دلیل نامگذاری ری را ایران خودرو

آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در اواخر خردادماه سرانجام نام تجاری کراس‌اور K125 را اعلام کرد؛ این محصول جدید، قرار است با نام «ریرا ایران خودرو» وارد بازار کشورمان شود. اما معنی «ری را» چیست؟

در زبان مازندرانی، ریرا یا ری‌را، معانی بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، «باران» است. علاوه بر این، در زبان مازنی، ری‌را نام «پرنده‌ای کوچکتر از گنجشک و تیزپرواز» نیز هست. بنابراین می‌توان آنرا نماد زندگی، سرسبزی، زیبایی و سرعت دانست.

آنطور که آقای خطیبی گفته، بعد از راه‌اندازی خط رنگ و تکمیل خط پرس، بخش زیادی از خودرو ریرا در سایت ایران خودرو مازندران (بابل) تولید می‌شود و به همین دلیل نیز نامگذاری آن، ریشه در فرهنگ و ادبیات خطه شمالی کشورمان (محل تولد این خودرو) دارد. همچنین نام ریرا که بصورت فارسی، روی این محصول جدید، حک خواهد شد، نام یکی از آثار نیمایوشیج است.

بعد از محصولاتی مانند رانا، دنا و تارا، حالا «ری‌را» چهارمین محصول ایران خودروست که هم‌خوانی آوایی با سایر برادرانش دارد.

ویژگی ها و امکانات ری را ایران خودرو

ری را بر اساس پلتفرم IKP1 طراحی شده است. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه PSA است، در حال حاضر برای تارا استفاده می‌شود و قرار است این کراس اوور دومین محصول ایران خودرو بر اساس این پلتفرم باشد.

ابعاد و اندازه اولین کراس اوور ملی ایران خودرو، در دسته کراس اوورهای B پلاس بازار جهانی قرار می‌گیرد و می‌توان ری را را در ابعاد و اندازه به پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3-XR، نیسان جوک و… نزدیک دانست.

نسخه فول آپشن این خودرو به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، فناوری LED چراغ ها و… مجهز خواهد بود.

نسخه برقی ری را نیز قرار است در آینده به بازار معرفی شده و در گام‌های بعدی خانواده پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو بر روی آن نصب شود.

مشخصات فنی خودرو ری را

کراس اوور ملی ایران خودرو قرار است با پیشرانه های TU5 پلاس (برای نسخه پایه) و TC7 پلاس (برای نمونه فول آپشن) به بازار بیاید. این پیشرانه ها به ترتیب ۱۱۳ و ۱۶۸ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ و ۲۴۵ نیوتن متر تولید می‌کنند. جعبه دنده این کراس اوور ملی از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است

در نمونه فول آپشن ری را از فناوری توربو شارژ استفاده خواهد شد. موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور پنج‌ هزار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است.

احتمال دارد نمونه های دنده‌ای ری را هم به بازار معرفی شود.

زمان تولید ریرا ایران خودرو

محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، درباره پروژه ریرا ایران خودرو (K125) گفت که طراحی جزئیات آن به اتمام رسیده و وارد مرحله قالب‌سازی شده است. نمونه‌های اولیه این محصول تا اواخر سال جاری ساخته می‌شوند و تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه می‌رسد. وی افزود که با ورود آقای خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، به شرکت، هیچ تغییری در روند پروژه ایجاد نشد و تنها استایل آن اصلاح شد. بنابراین پروژه طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده پیش می‌رود.

ظرفیت تولید سالانه خودرو ریرا

 محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و برنامه راهبردی وزارت صمت، بیان کرد که شرکت ایران‌خودرو تا سال ۱۴۰۶ حداقل هشت محصول جدید و ارتقایافته با استانداردهای کامل ۸۵گانه به بازار عرضه می‌کند. سبد محصولات نیر کامل خواهد شد.

وی اعلام کرد که خودرو ریرا (پروژه K125)، اولین کراس‌اور ایرانی است که در پایان سال جاری آماده شده و در نیمه نخست سال آینده به تولید انبوه می‌رسد. این محصول با موتورها و گیربکس‌های جدید و متنوع عرضه می‌شود و ظرفیت تولید آن سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه است.طبق گفته‌های وی، برای برنامه توسعه محصولات از قطعه‌سازان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است. ضمن این که شرکت‌های دانش‌بنیان جتکو، تام، نیرومحرکه و ایپکو، از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو هستند.

قیمت ری را ایران خودرو

آزمون‌ های جاده ای کراس اوور ملی ری را اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و اوایل سال آینده به تولید انبوه می‌رسد. طبق اعلام قبلی مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ری را قیمتی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. پیش از این، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با قیمت احتمالی این کراس‌اوور ملی گفته بود: احتمال دارد این خودرو قیممتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان داشته باشد.

ریرا کیفیت خوبی خواهد داشت؟

مهدی خطیبی بیان کرده: نکته مهمی که در این کراس‌اوور ملی وجود دارد این است که به احتمال زیاد طراحی کابین را به قطعه‌سازان ایرانی می‌سپارند تا از شباهت آن به پژو کاسته شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به نظر می‌رسد کیفیت مواد اولیه این خودرو همانند دنا و پارس باشد. حتی اگر در نهایت از طراحی خوبی برخوردار شود، کیفیت خوبی نخواهد داشت. زیرا مرکز تحقیقات این شرکت خودروسازی، سفارش قطعه با کیفیت مناسب را به قطعه‌ساز نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *