عکس برای روز پدر

پدر یکی از عززیترین و بزرگ ترین افرادی است که همه ما در طوب دوران زندگی خود دیده و خواهیم دید. این مرد بزرگ از هیچ تلاش و کوششی در راه رفاه آسایش خانواده اش فروگذار نمی کند و تمامی تلاش خود را می کند تا اعضای خانواده کوچکش در آرامش باشند.

پدر و مادر در کنار هم می توانند از یک چهار دیواری سرد و خالی، خانه ای امن و گرم بسازند که به یک پناهگاه دائمی برای اعضا تبدیل شوند. چقدر بی نظیرند این دو نفرند و چقدر تکرار نشدنی!

یکی از بزرگ مردان تاریخ اسلام، امام علی (ع) است. در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما، ولادت امیر المونین، امام علی (ع)، به نام روز پدر و روز مرد نامگذاری شده است. این روز مصادف است با تاریخ ۱۳ رجب است که در تاریخ شمسی سال ۱۴۰۱، در بهمن ماه و در روز ۱۵ ام این ماه، قرار گرفته است.

البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر روز روز پدر و مادر است و این روزها تنها بیادآوری برای قدردانی از حضور و زحمات این عزیزان است.

ان شالله خداوند همه پدران و مادران را قرین رحمت خود قرار دهد و همه عزیزان از دست رفته را ببخشد و بیامرزد.

روز پدر در تقویم ایران

روز مرد و روز پدر در تقویم ایران تعطیل رسمی است و با هدف بزرگداشت مقام مردان و پدران زحمت کش و مهربان که همواره مانند کوه تکیه گاه فرزندان و خانواده خود هستند نام گذاری شده است. این روز فرصت مناسبی برای تشکر و قدردانی از پدران و مردانی است که هر روز در حال تلاش برای آسایش خانواده خود بوده و در کنار آن نیز نقش مفیدی در جامعه و صنعت کشور ایفا می‌کنند.

تاریخ روز پدر ۱۴۰۱

  • تاریخ دقیق روز پدر در تقویم شمسی ۱۴۰۱ برابر با روز شنبه ۱۵ بهمن ماه است.
  • تاریخ دقیق روز پدر در تقویم قمری هم زمان با روز شنبه ۱۳ رجب سال ۱۴۴۴ است.
  • تاریخ دقیق روز پدر در تقویم میلادی مصادف با روز شنبه ۴ فوریه سال ۲۰۲۳ است.

روز مرد چه روزی است؟

روز مرد در تقویم رسمی ایران هم زمان با روز پدر گرامی داشته می‌شود. روز مرد و روز پدر مصادف با ولادت مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب (ع) اولین امام شیعیان و برابر با ۱۳ رجب است. تاریخ روز مرد در سال ۱۴۰۱ برابر با تاریخ روز پدر و هم زمان با روز شنبه پانزدهم بهمن ماه است.

تاریخ روز جهانی مرد ۱۴۰۱

  • تاریخ دقیق روز جهانی مرد در تقویم شمسی برابر با روز بیست و هشتم آبان هر سال است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی مرد در تقویم میلادی مصادف با روز ۱۹ نوامبر هر سال است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی مرد در تقویم قمری هم زمان با روز شنبه بیست و چهارم ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ است.

تاریخ روز جهانی پدر ۱۴۰۱

روز جهانی پدر در بسیاری از کشورها هم زمان با سومین یکشنبه ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود و با توجه به این موضوع، تاریخ روز جهانی پدر در هر سال تغییر می‌کند. این روز در تقویم سال ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۱۸ ژوئن است.

  • تاریخ دقیق روز جهانی پدر در تقویم شمسی برابر با روز یکشنبه بیست و هشتم خرداد سال ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی پدر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۳ مصادف با روز یکشنبه ۱۸ ژوئن است.
  • تاریخ دقیق روز جهانی پدر در تقویم قمری سال ۱۴۴۴ هم زمان با روز یکشنبه ۲۹ ذوالقعده است.

تاریخچه روز جهانی مرد

روز جهانی مرد (International Men’s Day) از سال ۱۹۹۲ و توسط پرفسور توماس آستر نامگذاری شده است. این روز تا سال ۱۹۹۹ در تعداد کمی از کشورها به رسمیت شناخته می‌شد ولی پس از آن به تدریج به تعداد این کشورها اضافه شد و در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور جهان این روز را گرامی می‌دارند.

هدف از نامگذاری روز مرد

هدف‌های متعددی برای نامگذاری روز مرد وجود دارد که همه کشورها هر ساله تلاش می‌کنند با برگزاری سمینارها، برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، کنفرانس‌ها و … توجه مردم را به این اهداف جلب کنند. نقش مثبتی که هر مرد می‌تواند به نوبه خود در جامعه داشته باشد، دیدگاه نادرست به جنس مرد، افزایش و بهبود روابط مردان با همسر و فرزندان و خانواده، سلامت جسمی و روانی مردان، ترویج برابری جنسیتی و تاثیر مثبت و مشارکت آنها در خانه و خانواده از جمله اهدافی است که برای نامگذاری این روز با ارزش در نظر گرفته شده است.

نماد مرد

سیاره مریخ به عنوان سمبل مردانگی، حرکت، تلاشگر، قدرتمند، متمرکز، هدف گرا، پرخاشگر، مشتاق و با انرژی شناخته می‌شود به همین دلیل از نماد مریخ دایره‌ای شکل که یک فلش به سمت بیرون، در گوشه سمت راست و بالای آن قرار دارد، به عنوان نماد مردان استفاده می‌شود. این نماد علاوه بر مشخص کردن جنس مذکر، برای نشان دادن سیاره مریخ و عنصر آهن در شیمی نیز استفاده می‌شود.

تاریخچه روز جهانی پدر

بزرگداشت روز جهانی پدر برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا مطرح شد. در این کشور زنی به نام سونورا اسمارت با الهام از جشن‌های بزرگداشت روز مادر به فکر مشخص کردن روزی برای بزرگداشت پدران افتاد و سومین یکشنبه ماه ژوئن را برای روز جهانی پدر در نظر گرفتند.

روز پدر در آلمان

روز پدر در آلمان(به آلمانی|Vatertag) نسبت به دیگر کشورهای جهان متفاوت است.روز عروج مسیح به آسمان به عنوان روز پدر در نظر گرفته شده‌است (روز سه شنبه، چهل روز پس از عید پاک). این روز، یک تعطیلی رسمی است و در برخی مناطق آلمان به آن «روز مرد» (به آلمانی: Männertag) یا «روز آقایان» (به آلمانی: Herrentag) نیز می‌گویند.

روز پدر در آمریکا

در آمریکا روز پدر در سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود. این روز اولین بار در ۱۹ ژوئن ۱۹۱۰ در اسپوکین گرامی داشته شد.

روز پدر به شکل امروزی آن از سوی سونورا اسمارت داد زادهٔ آرکانزاس ایجاد شد. پدر او ویلیام جکسون اسمارت، یکی از کهنه سربازان دوران جنگ داخلی آمریکا بود، او به تنها شش فرزندش را در اسپوکین بزرگ کرده بود.دختر او سونورا، بسیار تحت تاثیر تلاش‌های آنا جارویز برای جا انداختن روز مادر قرار گرفته بود، برای همین او روز ۵ ژوئن زادروز پدرش را به عنوان روز پدر معرفی کرد اما آمادگی لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت را نداشت درنتیجه مراسم به سومین یکشنبهٔ ژوئن منتقل شد.

خیلی زود ویلیام جنینگ برایان به صورت غیر رسمی از این مراسم حمایت کرد. در ۱۹۱۶ خانوادهٔ وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت نیز برای او مراسم بزرگداشت روز پدر را برگزار کردند. در ۱۹۲۴ کالوین کولیج رئیس جمهور آن دوران پیشنهاد کرد که روز پدر به عنوان یک روز ملی شناخته شود.

روز پدر در اسپانیا

روز پدر (به اسپانیایی: El Día del Padre) در روز جشن یوسف مقدس، در ۱۹ مارسگرامی داشته می‌شود. در این روز مقدس، بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ها تعطیل اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *