بازارچه ی قدیمی ترین خیابان ایران

خيابان سپه قزوين نخستين خيابان ايران است كه امروزه محل تجمع و گردهمايي مردم در مراسمات مختلفي سياسي، ‌فرهنگي و مذهبي است.
این روزها از خانه که بیرون می‌آیی شاید اولین چیزی که به چشمت بخورد خیابان باشد،‌ هنگام گشت‌وگذار در شهر از خیابان های پرترافیکی عبور می‌کنی که با المان‌های مدرن آذین شده‌اند و هر چه به سمت جنوب شهر حرکت می‌کنی از آذین خیابان‌ها کاسته می‌شود.
در این میان هنگام عبور از خیابان‌های جنوب شهر، خیابانی با سنگ‌فرش‌های متجدد قرار دارد که مثل همه خیابان‌های دیگر محل رفت‌وآمد اتومبیل‌ها و ترافیک سنگین دم غروب و دودودم ماشین‌ها است، خیابانی که جزء آثار ملی و بناهای تاریخی ثبت‌شده و نخستین خیابان ایران بوده، گرچه امروز از آن عمارت‌های قدیمی و باغ‌های دلگشای آن روزگاران در اطراف خیابان خبری نیست ولی قدم گذاشتن بر سنگفرش این خیابان هم  ذهن  را به حال و هوای آن روزگاران می‌برد.
وجود آثار تاریخی مختلفی در محدوده این خیابان همچون مسجد و آب‌انبار که تاریخ ساخت قدیمی‌ترین بنای موجود در آن یعنی مسجد جامع به قزوین اولیه برمی‌گردد، نشان از قدیمی بودن این خیابان دارد، خیابان شهدا (خیابان سپه سابق) نه‌تنها قدیمی‌ترین خیابان قزوین بلکه اولین خیابان دومحوره ایران است.
مهناز منتظری کارشناس آثار و بناهای تاریخی میراث قرهنگی استان قزوین ،می‌گوید: خیابان سپه نخستین خیابان طراحی شده ایران است که در سال ۹۵۱ هجری – قمری دستور ساخت آن توسط شاه‌طهماسب هنگام انتقال  پایتخت از تبریز به قزوین صادر شد.
در انتهای این خیابان تاریخی، بازارچه تره بار قرار دارد. این بازارچه از قدیمی ترین بازارچه های استان قزوین بوده که هنوز هم به کار خود ادامه میدهد و مشتریان زیادب را جذب خود میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *