۵ – مسئله چانه
دوربین عکاسی قادر به مشاهده تنها دو بعد می باشد و این بدان معناست
که عکاسی یک هنر دو بعدی است مگر آنکه عکاس مدل را در حالتی سه بعدی قرار دهد .
بنابراین زمانی که مدل چانه خود را به سمت پایین و کمی جلو و متمایل نسبت
به زاویه دید دوربین قرار می دهد از زاویه دید عکاس ؛ خط امتداد فک و صورت گسترش یافته و خطوط قویتری شکل می گیرند .
۶ – باز بودن دهان
این حالت تفاوت های عظیمی را در یک عکس به وجود می آورد .
در حالت بسته بودن دهان خطوط امتداد فک در هم فرو رفته و وزن زیادی را در یک طرف صورت به وجود می آورند
همچنین این حالت نوعی انرژی منفی و حس عصابنیت را به مخاطب انتقال می دهد .
با کمی فاصله گذاشتن میان لبها ؛ خط امتداد فک و صورت افزایش یافته و حالت های منفی را از صورت سوژه دور می سازند.
۷ – وضعیت پاها
در عکاسی تبلیغاتی با استفاده از مدل های انسانی ؛
نمایش پا و کفش ها یکی از اجزای مهم تاثیر گذاری سوژه بر مخاطب به شمار می آید
و در اغلب موارد نقش پاها در عکاسی مد و تبلیغات نادیده گرفته می شوند .
حتی بسیاری از عکاسان از گرفتن شات های تمام قد خودداری می کنند .
بالا آوردن پا برای افزایش تعداد خطوط ؛ زوایا و منحنی ها و ارایئه حالت های مختلف در سوژه اهمیت بسیار زیادی دارد .
قسمت اول اهمیت ژست در عکاسی را اینجا بخوانید.
قسمت دوم اهمیت ژست در عکاسی را اینجا بخوانید.