پرنده دم زری واقعی چیست؟ + عکس‎

فیلمی تحت عنوان “دم زری” در سال ۱۳۸۸ به کارگردانی آقای غلامرضا رمضانی و نویسندگی خانم لیلا نادری ساخته و اکران شده است. در ماجرای این فیلم کودکی به نام قاسم وجود دارد که علاقه بسیاری به پرندگان دارد. در این میان، خانمی به عنوان فعال محیط زیست برای پیدا کردن گونۀ کمیابی از قرقاول که به آن «دُم‌زری» می‎گویند وارد روستا می‌شود و پسر بچه به همراه همکلاسی‌هایش برای پیدا کردن تخم مرغ‌های دُم زری به او کمک می‌کنند، اما تیمور به دلیل منافع اقتصادی خود، مانع پیدا شدن این مرغ می‌شود…

این فیلم در گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده است و هر ازگاهی از شبکه های سیما پخش می شود. در این شرایط ممکن است که این سوال برای کودکان و نوجوانان مطرح شود که پرنده دم زری واقعی چه شکلی است؟؟؟؟ در همین راستا ما تصمیم گرفتیم تا شما، فرزندان این سرزمین را با این گونه کمیاب از قرقاول ها آشنا کنیم و مشخصات و ویژگی های این پرندگان را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

معرفی قرقاول ها

انواع قرقاول براساس دم

قرقاول ها به صورت دم دراز یا دم کوتاه هستند. پراکندگی قرقاول های دم دراز از قرقاول های دم کوتاه بیشتر است. زیستگاه قرقاول های دم کوتاه در نواحی مرتفع مانند ارتفاعات هیمالیا و چین می باشد. قرقاول های دم دراز در بسیاری از مناطق جهان زندگی می کنند.

انواع قرقاول براساس نژاد

قرقاول ها در نژادهایی چون قرقاول سبز پاکستانی، قرقاول نژاد طلایی، قرقاول نژاد سیلور، قرقاول نژاد آمریکایی، قرقاول نژاد ایموت، قرقاول نژاد ژیوس، قرقاول نژاد لیمویی، قرقاول نژاد سفید هلندی، قرقاول نژاد میکادو، قرقاول نژاد سوین هو، قرقاول نژاد مالزیایی و… دسته بندی می شوند. اجازه بدهید شما را با تعدادی از معروف ترین انواع قرقاول ها و نژادهای آنها بیشتر آشنا کنیم.

انواع قرقاول ایرانی

یکی از زیباترین انواع قرقاول ها، قرقاول ایرانی است. قرقاول ایرانی در سال اول زندگی اش به بلوغ می رسد و آماده جفت گیری می شود. این قرقاول در بیشتر مناطق ایران زندگی می کند. قرقاول ایرانی در سال بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تخم می گذارد. دوره جوجه کشی قرقاول ایرانی و تبدیل تخم قرقاول به جوجه حداکثر ۲۴ روز است. قرقاول ایرانی بومی مازندران است و بسیاری از افراد خواستگاه اصلی آن را سواحل دریای خزر می دانند. نگهداری از قرقاول ایرانی در خانه و در قفس انداختن آن کاری غیرقانونی است؛ زیرا قرقاول ایرانی پرنده ای وحشی است و در صورت به قفس افتادن خودش را به در و دیوار می کوبد و می کشد. پرهای قرقاول ایرانی براق و درخشان است. زیبایی قرقاول ایرانی واقعا حیرت انگیز است.

قرقاول آمریکایی

یکی از نژادهای معروف قرقاول ها، قرقاول آمریکایی است. در قسمت گردن قرقاول آمریکایی طوق سفیدی وجود دارد. قرقاول آمریکایی در یکسالگی به بلوغ می رسد. زمان جفت گیری قرقاول آمریکایی نیز در سن یکسالگی انجام می شود. محیط زیست اصلی قرقاول آمریکایی جنگل ها و کوهستان ها هستند. قرقاول آمریکایی بیشتر در ترکیه و شرق اروپا پراکنده هستند؛ اما در ایران نیز یافت می شوند. این نوع قرقاول در سال بین ۶۰ تا ۹۰ عدد تخم می گذارد. طول دوره جوجه کشی قرقاول آمریکایی  حدود ۲۴ روز است. قرقاول آمریکایی طلایی یکی از انواع قرقاول آمریکایی است که رنگ پرهای آن طلایی است.

قرقاول خزری

قرقاول خزری جزو پرندگانی است که بسیار کم در ایران دیده می شود. قرقاول خزری در گذشته بیشتر در نواحی دریای خزر  دیده می شد؛ اما این نوع قرقاول امروزه در اکثر نقاط و کشورهای جهان قابل مشاهده می باشد. این قرقاول زیبا دمی دراز و گردنی بلند دارد و در هنگام راه رفتن با گردن برافراشته راه می رود، به همین دلیل قرقاول خزری به طاووس بسیار شبیه است. قرقاول خزری بسیار خوش خوراک است و با سرعت زیادی می دود. قرقاول ها از جمله قرقاول خزری در ارتفاعات کم پرواز می کنند و طول مدت پروازشان نیز کوتاه است. اسم محلی قرقاول خزری تیرنگ یا تورنگ است. قرقاول های نر خزری حدود ۴ کیلوگرم وزن دارد اما ماده آن وزنی بین ۱ تا ۲ کیلوگرم دارد. قد قرقاول خزری ماده از قد قرقاول خزری نر کوتاه تر است.

معرفی قرقاول های دم دراز یا دم زری

قرقاولهای دم دراز به وسیله عدم وجود پر های ناحیه گوش و داشتن دم دراز و سایر علائم از شکاری ها قابل تشخیص هستند.از انواع  آن می توان ۱- قرقاولهای شاهی ۲- قرقاول های الیوت ۳- قرقاولهای میکادو را نام برد.

قرقاول های شاهی

آنها در شمال چین  مناطق منچوری مغمولستان پراکنده هستند. مناطق زیست آنها نواحی جنگلی و درارتفاعات ۳۰۰-۱۸۰۰ متر قرار دارد.
آنها در زمان غیر تولید مثل زندگی گروهی داشته که در بهار به صورت جفت یا سه قطعه ای  از گروه اصلی جدا می شوند. نر ها حالت بخصوصی برای  جلب توجه ماده ها به خود گرفته و صوتی خاص نیز بروز می دهند .تعداد تخم ها در هر لانه  ۷-۱۵ عدد بوده که بعد از ۲۴-۲۵ روز به جوجه تبدیل می شوند .این نوع قرقاول خیلی  سریع می پرد و از دم طویل خود برای تعویض جهت پرواز استفاده می کند.
در قرن سیزدهم مارکوپولو از وجود این قرقاول در چین گزارش کرده است. در سال ۱۸۳۱ برای اولین بار این نوع قرقاول  به اروپا برده شد . دم طویل و زیبا با  رنگ های بدیع بدن او شکل بسیار  قشنگی به این پرنده بخشیده است. نسبت نگهداری قرقاول ها در اسارت به ازاء هر یک نر ۲-۳ ماده می باشد. جوجه ها را می توان در زیر مادر  مصنوعی بزرگ نمود از آنجا که این قرقاولها  اغلب مشاجره می کنند لذا باید جای وسیع تری  در اختیار آنها قرار گیرد.جوجه های این نوع قرقاول  را نباید با جوجه های  انواع دیگر در یک محل نگهداری نمود

قرقاول الیوت
زیستگاه این پرنده بیشتر در جنگل های متراکم و مرتفع کشور چین است. از روزی که جنگل ها بوسیله مردم جهت اهداف مختلف تخریب گردید  زندگی طبیعی این  قرقاول نیز تغییر کرد. این پرنده به جز زمان جفت گیری  کاملا آرام می باشد . ورود آنها به اروپا در سال  ۱۸۷۴ به فرانسه بوده است . آنها نسبت به سرما مقاومند . در زمان جفت گیری جنس نر  نسبت به ماده  حالت تهاجمی دارد .دوره جوجه کشی در این قرقاول  ۲۵ روز ات . در آنها نسبت ۲-۳ ماده به یک نر رعای می شود. در سن ۲ ماهگی می توان دو جنس نر و ماده را از یکدیگر تشخیص داد

قرقاول میکادو
پراکندگی آنها در جزیره تایوان و در ارتفاعات ۲-۳ هزار متری جنگلی است .از آنها برا اولین بار در  سال ۱۹۰۶ نمونه هایی به اروپا برده شد. تعداد تولید تخمشان  ۱۵-۲۰ عدد است. برای پرورش از قرقاول های ۲ ساله استفاده می شود . مدت جوجه کشی در آنها ۲۶-۲۸ روز به طول می انجامد.

1 دیدگاه در “پرنده دم زری واقعی چیست؟ + عکس‎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *