نوتلا نامی است که دیگر در ایران طرفداران ویژه خود را پیداکرده است.
در دهه ۶۰ این نام به همراه دیگر برندهای شکلات و تنقلات در ایران بسیار ناشناخته بودند.
این محصول خوشمزه یکی از محصولات کمپانی بزرگ فررو Ferrero است.
فررو یک کمپانی ایتالیایی است که از سال ۱۹۴۶ اقدام به تولید انواع شکلات و تنقلات نموده است.
و از میان محصولاتت متنوع این کمپانی نوتلا نهتنها در ایران بلکه در تمام دنیا دارای طرفداران زیادی است.
این کمپانی تولیدکننده شکلاتهای معروف Rocher نیز هست که در ایران طرفداران زیادی دارد.
در سالهای ابتدایی دهه ۷۰ بیشتر شکلاتها از ترکیه وارد ایران میشدند.
رفتهرفته تنقلات مختلف از اروپا نیز وارد ایران شدند که یکی از آنها نوتلا است.
این محصول که ترکیبی از شکر، روغن گیاهی، فندق، شکلات و شیر است.
یکی از نوادگان یک خوراکی قدیمی ایتالیایی است که Gianduja نامیده میشود.و در قدیم از مخلوطی از فندق و شیر ساخته میشد.
نکاتی خواندنی درباره نوتلا:
– در سال حدود ۳۶۵ میلیون کیلو کرم شکلات نوتلا در جهان مصرف می شود.
– نوتلا از یک شهر کوچک(البا) در شمال ایتالیا به قهرمان صبحانه جهان مبدل شد.
– نوتلا در ۱۶۰ کشور جهان مصرف می شود.
– گروه فررو سالانه بیش از ۲۵ درصد مجموع فندق تولیدی جهان را خریداری می کند.
– برای یک شیشه ۷۵۰ گرمی نوتلا برابر با ۹۷ عدد فندق مصرف می شود.
برای شیشه ۴۰۰ گرمی ۵۲ عدد فندق استفاده می شود.
– هر ۱۰۰ گرم کرم شکلات نوتلا ۵۴۴ کیلوکالری انرژی دارد.
– هیتلر و جنگ جهانی عامل اصلی اعتیاد جهان به نوتلا هستند!
– هر ۲٫۵ ثانیه یک شیشه نوتلا در سطح جهان به فروش می رسد.
هر سال پنجم فوریه به عنوان روز جهانی نوتلا نامگذاری شده است.
– کل نوتلا های فروش رفته طی یکسال، می توانند بیش از ۱۰۰۰ زمین فوتبال را بپوشانند.
– میکله فررو پس از مرگ سرمایه ۲۵ میلیارد یورویی و امپراتوری فررو را برجای گذاشت.
حدود نیمی از کالری این کرم شکلاتی از چربی و حدود ۴۰ درصد کالری آن از شکر ناشی می شود .
نکته مهم
جالب است بدانید که نوتلا به دلیل تبلیغاتی که از نظر دادگاه ایالتی کالیفرنیا فریب مردم در معرفی محصولی که برای سلامتی مفید است ناچار به پرداخت ۳ میلیون دلار خسارت گردید .