سیاهی زیر پلک و تیرگی زیر چشم (علل و نحوه درمان)

سیاهی زیر پلک در مردان و زنان شایع است. اغلب با کیسه ها، حلقه های تیره همراه است می‌تواند شما را مسن‌تر از آنچه هستید نشان دهد. بدتر از همه، خلاص شدن از شر تیرگی زیر چشم ممکن است دشوار باشد.
برای پیشگیری و درمان انواع مشکلات پوستی از جمله سیاهی و تیرگی زیر چشم می توانید با خرید محصولات مراقبت از پوست و صورت نیروان از این مشکلات رهایی یابید.
تیرگی زیر چشم
این تیرگی های زیر چشم می توانند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهند و روی چهره تاثیر بگذارند، حلقه های سیاه دور چشم معمولا در افرادی مشاهده می شود که:
● سالخورده هستند
● دارای استعداد ژنتیکی برای این بیماری (هیپرپیگمانتاسیون اطراف چشم)
● از گروه‌های قومی غیرسفید پوست هستند (رنگ‌های تیره‌تر بیشتر مستعد پر پیگمانتاسیون اطراف چشم هستند)
در حالی که خستگی ممکن است منطقی ترین توضیح برای این وضعیت به نظر برسد، اما تعدادی از عوامل می توانند به سیاهی زیر چشم کمک کنند. در بیشتر موارد، آنها جای نگرانی ندارند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. اما به هر حال برای کسانی که میخواهند بیشتر در این باره بدانند، در ادامه نحوه درمان تیرگی زیر چشم از طریق پزشک و دارو را برای شما بیان می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

درمان تیرگی زیر چشم از روش پزشکی و دارویی

برای بسیاری از افراد، سیاهی دور چشم موقتی است و اغلب نشانه پیری یا کمبود خواب است. اگرچه تعدادی از درمان‌های خانگی و پزشکی برای بهبود ظاهر چشم‌های شما وجود دارد، سیاهی دور چشم معمولاً دلیلی برای هشدار نیست. با این حال، اگر تغییر رنگ یا تورم با گذشت زمان بدتر شد، با پزشک یا متخصص پوست خود ملاقات کنید تا مطمئن شوید که مشکل تیرگی زیر چشم را به درستی تشخیص داده‌اید و بهترین درمان را دریافت می‌کنید.
سیاهی دور چشم
اگر با روش‌های خانگی از حلقه‌های تیره یا تیرگی زیر چشم خلاص نشدید، می‌توانید برای مشاوره در مورد درمان پزشکی، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید.
گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر است:

کرم‌های موضعی

کرم‌های سفید کننده می‌توانند به کاهش هایپرپیگمنتیشن (تیرگی زیر چشم یا لکه‌های پوستی) کمک کنند. این‌ها شامل موارد زیر هستند:
● هیدروکوئینون
● ترتینوئین
● ترکیبی از هر دو
برای این که اثر هیدروکوئینون مشاهده شود شاید لازم باشد حداقل ۳ ماه از آن استفاده شود.

اسید کوجیک

گزارش‌های موردی توضیح می‌دهد که اسید کوژیک (اسید کوجیک) در درمان سیاهی دور چشم موثر است. کوژیک اسید یک محصول طبیعی است که از دو نوع قارچ حاصل می‌شود. با این حال، این مهم است که بدانید عوارض جانبی اسید کوژیک می‌تواند شامل درماتیت تماسی و قرمز شدن پوست باشد.

آزلائیک اسید

افراد ممکن است از اسید آزلائیک برای درمان هایپرپیگمنتیشن زیر چشم‌ها استفاده کنند و استفاده از آن در طولانی‌مدت بی‌خطر است.

ویتامین C موضعی

یک مطالعه به بررسی اثرات لوسیون ویتامین ث ۱۰ درصد در درمان حلقه‌های تیره‌رنگ زیر چشم به مدت بیش از ۶ ماه پرداخت. نتایج نشان داد که لوسیون در روشن کردن تیرگی‌های زیر چشم موثر بود.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری‌های شیمیایی با استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک، می‌توانند به روشن شدن هایپرپیگمنتیشن زیر چشم‌ها کمک کنند.
برای نتیجه‌گیری بهتر افراد می‌توانند از لایه‌بردارهای شیمیایی در ترکیب با کرم‌های موضعی استفاده کنند.
بیشتر بدانید: روش های لایه برداری صورت

استفاده از لیزر

لیزر درمانی می‌تواند یک درمان موثر برای حلقه‌های تیره‌رنگ باشد. روش‌های لیزری کمتر تهاجمی، مانند لیزرهای پالس رنگی یا لیزرهای دیودی می‌تواند احتمال خطر جای زخم یا سایر عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهند.

پرکننده‌ها

اگر نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باعث ایجاد حلقه‌های تیره در زیر چشم‌ها شده باشد، پرکننده‌ها می‌توانند انتخاب خوبی باشند. در این روش پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل اسید هیالورونیک به ناحیه زیر چشم تزریق می‌شود.

عمل جراحی

یک نوع جراحی به نام بلفاروپلاستی می‌تواند حلقه‌های تیره‌ای که ناشی از رسوب چربی یا پوست اضافی در اطراف چشم‌هاست، را از بین ببرد.
ناحیه زیر چشم بسیار ظریف است و مردم همیشه باید درباره عوارض جانبی احتمالی آن با پزشکشان بحث و گفتگو کنند. علاوه بر این، کسانی که می‌خواهند این جراحی را انجام دهند باید اطمینان حاصل کنند که فقط یک متخصص پوست و موی معتبر و مجرب این کار را برایشان انجام دهد.
در نهایت این که اگر فردی داروهای خاصی، مانند بیماتوپروست را برای گلوکوم مصرف می‌کند، باید بداند که پس از قطع مصرف دارو، دایره‌های تیره از بین خواهند رفت.

پیشگیری از ایجاد تیرگی زیر چشم

افراد می‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از بروز تیرگی زیر چشم و حلقه‌های تیره‌رنگ در اطراف چشم‌هایشان پیشگیری کنند. تعدادی از عوامل موثر برای سیاهی دور چشم وجود دارد. برخی از علل شایع عبارتند از:
رفع تیرگی زیر چشم
● خواب کافی و کاهش استرس: محققان دریافتند که استرس باعث افزایش بروز حلقه‌های تیره‌رنگ زیر چشم‌ها می‌شود، در حالی که استراحت و داشتن عادت‌های سالم در زندگی موجب کاهش آن می‌شود.
● محافظت از چشم در برابر آفتاب: استفاده از عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید یا UV که اطراف چشم را می‌پوشاند و استفاده از کرم ضدآفتاب در اطراف چشم، می‌تواند به جلوگیری یا کاهش سیاهی زیر چشم کمک کند. در واقع یکی از دلایل ایجاد تیرگی زیر چشم قرار گرفتن در معرض آفتاب است؛ زیرا خورشید باعث می‌شود بدن ملانین بیشتری تولید کند.
● ترک سیگار و الکل: سیگار کشیدن و مصرف الکل می‌توانند روند پیری بدن را تسریع کنند و احتمال ایجاد حلقه‌های تیره زیر چشم را افزایش دهند.
● کم آبی بدن: یکی از دلایل رایج سیاهی زیر چشم است. هنگامی که بدن شما مقدار مناسب آب دریافت نمی کند، پوست زیر چشم شما شروع به کدر شدن می کند و چشمان شما گود رفته به نظر می رسد. این به دلیل نزدیکی آنها به استخوان زیرین است.

خلاصه:

● حلقه های سیاه زیر چشم میتواند به دلایل گوناگونی هر کسی را در هر سنی و قومیتی تحت تاثیر قرار دهد.
● ژنتیک، افزایش سن وسبک زندگی عواملی هستند که میتوانند در گسترش تیرگی ها نقش داشته باشند.
● افراد همچنین ممکن است به آن پی ببرند که آلرژی ها،کمبود مواد مغذی و شرایط بهداشتی زمینه ای میتواند علت تیرگی ها باشد.
● درمان های خانگی میتوانند به بهبود تیرگی ها کمک کنند. داشتن سبک زندگی سالم همراه با خواب با کیفیت،رژیم غذایی متعادل و نوشیدن آب کافی ،ممکن است به پیشگیری از دایره های سیاه کمک کند.
● اگر افراد به ظاهر دایره های تیره اهمیت میدهند میتوانند به دکتر یا متخصص پوست خود برای درمان یا چک کردن شرایط سلامت زمینه ای مراجعه کنند.
● پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل رایج سیاهی زیر چشم است. با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست می دهید. همانطور که این اتفاق می افتد، رگ های خونی تیره زیر پوست شما بیشتر نمایان می شود و باعث تیرگی زیر چشم می شود.
برای پیشگیری و درمان تیرگی زیر چشم می توانید “کرم دور چشم نیروان” را در گوگل جستجو کنید و وارد سایت nir-one.com شوید و با قیمت مناسب محصول مورد نظر خود را خریداری نمائید.