گالری عکس درخت پرتقال

معروف‌ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می‌باشد. پرتقال اولیه، کوچک، تلخ و پر از هسته بوده‌است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده‌است. پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شده و سپس آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافت.

خصوصیات ظاهری : درخت آن همیشه سبز است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می‌رسد. پرتقال درخت کوچکی است دارای برگ‌های سبز و گل‌های سفید. پوست پرتقال نارنجی رنگ، کمی ناصاف و میوه آن بسته به انواع مختلف شیرین و ترش، زرد رنگ و یا قرمز می‌باشد. بسته به انواع مختلف دارای رنگ زرد، زرد تیره و قرمز می باشد. برگ ها سبز تیره و چرمی می باشد.

شرایط محیط رشد: خاکهای سبک شنی رسی با پی اچ ۵ تا ۷ عموما برای توسعه کشت مرکبات مناسب می باشند. در شمال ایران خطر سرما و بالا بودن سطح آب زیرزمینی و در جنوب مشکل گرما، شوری و کم آبی وجود داشته که در توسعه کشت و احداث باغات مرکبات باید مورد توجه قرار گیرد. مناسبترین دما برای حداکثر رشد ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد. در شمال زمين‌های واقع در شيب‌های رو به جنوب دامنه البرز در كنار دريای مازندران است كه از ساير نقاط آن منطقه برای كشت مركبات مناسبتر است . بيشتر درختان مرکبات به بافت خاك حساسيت زيادی نشان می‌دهند و اگر خاك دارای عمق و زهكشی كافی بوده و از pH مناسبی نيز برخوردار باشد به خوبی در آن رشد كرده محصول كافی می‌دهند.

اگر شما در حال مراقبت از درخت پرتقال جوانی هستید، سه سوال مهم برای نگهداری از این درخت برای شما پیش می‌آید:

  1. آبیاری: آب مورد نیاز برای رشد انواع درختان پرتقال با توجه به آب و هوا و بارش سالانه متفاوت است. اما به عنوان یک قانون کلی، مراقبت از درخت پرتقال شامل آبیاری منظم در بهار است که برای جلوگیری از پژمردگی صورت می‌گیرد و در پاییز نیز باید از آبیاری درخت پرهیز کرد . هنگام مراقبت از درخت پرتقال به یاد داشته باشید که آبیاری صحیح و جذب آن در خاک در کیفیت محصول شما اثرگذار است. همچنین عمق کاشت نیز در میزان آبیاری شما نقش دارد. آبیاری باید بین ۲٫۵ تا ۴ سانتی‌متر در خاک باشد تا رشد درخت شما بهتر شود.
  2. باروری: استفاده از کود نیتروژنه سبب روغن اضافی در پوسته درخت می‌شود، اما کود پتاسیم روغن را کاهش می‌دهد. برای بهره وری بالا از پرتقال‌های خوراکی، باید بین ۵۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم کود نیتروژنه برای هر درخت استفاده شود. کود باید دارای پتاسیم، فسفر و همچنین طیف وسیعی از میکرو مواد مغذی باشد. اگر درخت‌های پرتقال قدیمی شما، میوه زیادی تولید نمی‌کنند، یک آزمون خاک از منطقه‌ای بگیرید که درخت در آن در حال رشد است تا نسبت کود مورد نیاز مشخص شود. سمپاشی برگ‌ها نیز باید ۱ یا ۲ بار در سال انجام شود.
  3. هرس: هرس درخت پرتقال جهت شکل دادن درخت انجام نمی‌شود، با این حال شما باید هر شاخه که نیم متر (حدود ۵۰ سانتی متر) یا کمتر از زمین کنده شده است، همچنین شاخه‌های آسیب دیده و مرده را هرس کنید. برای اینکه گیاهان تان در فصل رشد خود بهترین محصول را بدهند، باید آن ها را در مناسب ترین زمان هرس کنید؛

پست های مرتبط

گالری عکس درخت پرتقال (۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *