گواوا (زیتون محلی) سوغات بندرعباس و چابهار

اگر در بازار چابهار و بندرعباس سری بزنید نام میوه ای به نام زیتون به گوشتان خواهد خورد اما هر چقدر بگردید زیتون هایی که مسیر تهران به گیلان و در شهرستان رودبار دیده اید یا زیتونی که نماد صلح یونان است را نخواهید دید. باغ های مرکبات استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان سالانه درصدی از مرکبات شهرهای اطراف و حاشیه خلیج فارس را تأمین میکنند، مرکباتی همچون نارنگی، پرتقال، لیمو شیرین، لیمو لیسبون، لیمو ترش، گریپ فروت و نارنج و البته زیتون بخشی از این مرکبات هستند.

میوهٔ گواوا در حالتی که رسیده باشد، بسیار خوشمزه و خوش طعم‌است. مزه میوه ترش و شیرین(ملس) و عطـر مطبوعـی دارد. از پوسـت میوهٔ گواوا جهـت تهیهٔ سالاد و دسر بهره‌گیری می‌نمایند. مصرف میوه در مراکز تولیـد به گونه تازه خوری بوده، ولی در تهیـهٔ ژلـه، مارمالاد، کنسـرو، و پاره‌ای از مشروبات غیرالکلی هم کاربرد دارد. از گواوا همچنین می‌توان کرهٔ گیاهی و دوشاب تهیه کرد. از برگ گواوا در صنایع رنگ و تانن سازی به کار برده می‌شود. گواوا در زیادکردن میزان ویتامین C ژله و مارمالاد و فراورده‌های دیگر میوه‌ها هم بکار گرفته شده دارد. ارزش اقتصادی این میوه در تهیهٔ مواد نخستین ی ژله، مارمالاد، پورهٔ گواوا است.

این میوه ظاهری متفاوت نسبت به زیتون واقعی دارد و کوچکتر از گلابی است. اگر مسیرتان به این منطقه ها افتاد حتما یک دل سیر زیتون بخورید و برای دوستان و خانواده خود سوغات ببرید. اگر یک دانه از این میوه را در دست یا کیفتان بگذارید، عطر بی نظیرش تا مدت ها همراه شماست و سفر دلنشین بندرعباس و چابهار را برایتان یادآوری می کند. این میوه در نیمه ی آبان تا اوایل فروردین در این مناطق یافت می شود و از آن مربا و … درست می کنند. یادتان باشد بهترین زیتون، پوستی زرد رنگ دارد و طعم آن بسیار لذیذست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *