گالری عکس کامکوات

این میوه زمستانه – بهاره بوده، از اروپا به ایران آمده است و طعمی شبیه به دیگر میوه‌های خانواده مرکبات دارد با این تفاوت که می‌توان آن‌را درسته و با پوست مصرف کرد.

از دیدگاه گیاه شناسی، کامکوات متعلق به خانواده  Rutaceae زیر شاخه‌ی Fortunella ها است که پس از انتقال این گیاه از چین به اروپا توسط گیاه شناسی با نام رابرت فورچون (Robert Fortune) در اواسط قرن نوزده این گونه نامگذاری شد.

درخت کامکوات دارای برگ‌های ریز و همیشه سبز است و بومی بخشی از کوه‌های جنوب شرق چین است و در حال حاضر به منظور بهره برداری از میوه‌ی لذیذ آن و همچنین به عنوان یک گیاه تزئینی در نقاط دیگر دنیا از جمله ایالات متحده کشت و پرورش داده می‌شود.

در فصل زمستان یک درخت بالغ کامکوات می‌تواند وزن چند صد عدد از میوه زیبایش را که هرکدام به اندازه یک زیتون درشت هستند، تحمل کند.

زمانی که میوه کامکوات را برش می‌زنیم ظاهری شبیه به یک پرتقال کوچک دارد که پرهای آن به سفتی به یکدیگر و پوسته خارجی متصل شده‌اند و عموماً یک یا دو عدد هسته در مرکز هر پره وجود دارد. طعم هسته مانند هسته‌های پرتقال تلخ است و هنگام خوردن میوه باید از دهان خارج شده و دور ریخته شود.

کامکوات، مانند سایر مرکبات، سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، سرماخوردگی و حتی پیری زودرس حفاظت می‌کنند. پوست کامکوات حاوی مقادیر زیادی فیتوکمیکال است که در پیشگیری از بروز سرطان بسیار موثرند، البته فیتوکمیکال‌ها در پوست سایر مرکبات نیز وجود دارند اما از آنجا که خوردن پوست کامکوات از سایر مرکبات راحت‌تر است، این میوه نسبت به سایر مرکبات از مزیت برخوردار است. علاوه بر ویتامین C، ویتامین‌هایB2، A (ریبوفلاوین) و همچنین منگنز نیز در کامکوات وجود دارند. ریبوفلاوین باعث سوختن چربی‌های بدن می‌شود.

طرز تهیه ترشی کامکوات :

برای تهیه این ترشی باید کامکوات ها را شسته و روی آن را چند سوراخ ریز بزنید تا تلخی آن گرفه شود، سپس بمدت یکروز در آب سرد خیس نمایید و در طی این یک روز آب آن را چندبار عوض کنید.پس از آن آن ها را در یک ظرف ریخته و اجازه دهید تا بمدت ۵ دقیقه بجوشند و سریعا آبکش نموده و روی آن آب سرد بریزید تا شکل ظاهری آن تغییری نکند. شما حتی می توانید کامکوات ها را در دو مرحله بجوشانید ولی باید در نظر داشته باشید که مانند مرحله اول بسرعت آن ها را ابکش نموده و روی آن آب سرد بریزید تا شکل آنها تغییر نکند.پس از طی این مراحل آن ها را صاف کرده و اجازه دهید که خنک شود سپس در ظرف شیشه ای ریخته و سرکه که با نمک و شکر مخلوط کرده بودید را به آن اضافه کنید. این ترشی برای جا افتادن به ۲۰ روز زمان نیاز داشته و پس از مصرف نیز باید در یخچال نگهداری شود.

طرز تهیه مربای کامکوات:

ابتدا کامکوات را کاملا بشویید و بعد به کمک چنگال چند سوراخ روی پوست آن ایجاد کنید.

داخل قابلمه را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید ، کامکوات ها را داخل آب در حال جوشیدن بریزید و ۱۰ دقیقه بگذارید بجوشد سپس با آب سرد آبکشی کنید.دو بار دیگر هم این کار را تکرار کنید و هربار آن را با آب بسیار سرد آبکشی کنید تا تلخی آن از بین برود.

داخل قابلمه شکر و ۱ لیوان آب و نصف لیوان گلاب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید ، مواد را مخلوط کنید تا شکر کاملا حل شود. سپس آبلیمو و کامکوات ها را اضافه و حرارت را کم کنید و حدود ۱ ساعت اجازه دهید مربا بجوشد و غلیظ شود.

در انتها پودر هل سبز و زیره سبز را اضافه کرده و قابلمه را از روی حرارت بردارید و روی قابلمه را با پارچه ای بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت کناری قرار دهید سپس داخل ظرف بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک و آماده سرو شود.

پست های مرتبط

کامکوات، میوه کوچک و پرخاصیت!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *