گالری عکس پنیر

پنیر از خانواده ی لبنیات به حساب می آید ،در سراسر دنیا تعداد بسیار زیادی از انواع پنیر وجود دارد که پنیرهای مورد استفاده در ایران به چند نوع پنیر مانند پنیر لیقوان ، پنیر موتزارلا، پنیر فتا یا دانمارکی ختم شود.

در واقع که اولین مایه پنیر از شیره درخت انجیر به دست آمد و انسان های قدیمی بعد از آنکه برگ های درختان انجیر را در شیر می انداختند تا شیر ببندد، آن را روی سنگ می ریختند و پس از این که سفت می شد، برای این که آب آن کاملا گرفته شود، سنگ دیگری روی آن می گذاشتند. بعدها انسان یاد گرفت که از شکم حیوانات شیرخوار، مخصوصا خرگوش های وحشی، مایه پنیر را به دست آورد و وقتی پنیر ساخته شد آن را در آفتاب خشک کند و نمک بزند و در لای برگ درختان بپیچد و آن را برای روزها و ماه های آینده مورد استفاده قرار دهد. تولید پنیر به صورت صنعتی در آغاز قرن بیستم شروع شد و آن زمانی بود که پاستور، اکتشافات خود را درباره تخمیر شیری آغاز کرد.

پیامبر (ص) می فرمایند :پنیر بخورید ؛چراکه خواب می آورد و غذا را هضم میکند .

امام صادق (ع) می فرمایند :چه نیکو لقمه ای است پنیر ! دهان را تر و تازه می کند ، بوی دهان را خوش می سازد ، غذای پیشین را هضم می کند و برای پس از خود اشتها آور است . هرکس آن را سرهر ماه بخورد نزدیک است که هیچ حاجت او بی پاسخ نماند .

همچنین ایشان در جایی دیگر می فرمایند :  پنیر ، چه نیکو لقمه ای است ! نوشیدن انسان را خوش بو می سازد ، آنچه را پیش از آن هست هضم میکند و آنچه را پس از آن باشد دوست داشتنی  می سازد . پنیر ،غذاهای پیش از خود را گوارش می دهد و برای پس از خود اشتها می آورد .

خواص پنیر

پنیر ارزش غذایی بالایی دارد؛ کافی است بدانید که از هر ۲۸۳ گرم شیر، حدود ۵۶گرم پنیر به دست می‌آید.

پنیر منبع غنی‌ای از پروتئین، چربی، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های D و A است و نسبت به شیر، ماده غذایی فشرده‌تری به حساب می‌آید اما به دلیل از دست دادن کربوهیدرات‌ها، به اندازه شیر، کامل نیست.

پنیر نرم در مقایسه با پنیر سفت، درصد بالاتری از آب را در بافت خود نگه می‌دارد و به صورت طبیعی، درصد پایین‌تری از مواد مغذی دارد.

پنیر، هم غذایی سهل‌الهضم است و هم معمولا به علت این که پرچربی نیست مصرف آن با نان، ترکیب بسیار با ارزشی خواهد بود.

پروتئین موجود در پنیر فراوان و از کیفیت خوبی برخوردار بوده و تقریبا دارای تمامی اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز بدن است.

مصرف پنیر، کم خونی را جبران می کند.

افرادی که دچار بی خوابی هستند می توانند به وفور از آن استفاده کنند.

استفاده از پنیر باعث درمان زخم های قرنیه چشم شده و پنیر بی نمک در تقویت بینایی موثر است.

خوردن پنیر باعث پیشگیری از ضعف شنوایی می شود.

افرادی که دچار مرض قند هستند، به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.

خوردن پنیر می تواند به هضم غذا کمک کند.

 

پست های مرتبط

آیا مصرف زیاد پنیر باعث خنگی می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *