گالری عکس اصفهان در یک نگاه

اصفهان (سپاهان) مرکز استان اصفهان، با پهنه‌ای حدود ۲۵۰ كیلومترمربع، در دل فلات ایران قرار گرفته است. آب و هوای شهر اصفهان نیمه خشك و معتدل است، به طوری كه متوسط درجه حرارت سالانه این شهر حدود ۱۶ درجه سانتیگراد و متوسط بارندگی سالانه این شهر در حدود ۱۳ میلیمتر می باشد. به طور کلی، اصفهان شهر کم آبی است ولی به واسطه وجود رودخانه زاینده رود، کشاورزی در این استان توان رشد پیدا کرده است. اصفهان به لحاظ واقع ‏شدن در مركز جغرافیایی ایران و با داشتن آب و هوایی معتدل و خاكی حاصلخیز و آب ‏كافی زاینده ‏رود (زنده رود)، از دیرباز به‏ عنوان مكانی برای سكونت، مورد توجه بوده است.

اماکن دیدنی اصفهان

سی و سه پل

سی‌و‌سه پل که آن را پل الله‌وردی خان هم می‌نامند، ۳۳ دهانه دارد و در دوران حکومت شاه عباس صفوی روی رودخانه‌ی زاینده‌رود ساخته شد. قدمت این پل به سال ۱۰۰۸ هجری قمری بازمی‌گردد و بعد از گذشت سه سال از این تاریخ، الله‌وردی خان اوندیلادزه گرجی مامور به پایان رساندن ساخت پل شد. در دوران صفوی سی‌وسه پل محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه‌ی این شهر بود. سی‌وسه پل را می‌توان یکی از بهترین پل‌های جهان و شاهکار معماری ایرانی و صفوی نامید. امکان ندارد کسی به اصفهان بیاید و از سی‌وسه پل در قلب اصفهان دیدن نکند. سی‌وسه پل ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره‌ی ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نقش جهان، شکوه نصف جهان
کمتر ایرانی پیدا می شود که حداقل یک بار در طول زندگی‌اش میدان نقش‌جهان اصفهان را ندیده باشد؛ میدانی که هر طرفش را نگاه کنی، زیباترین هاست؛ از مسجد امام و شیخ لطف‌الله گرفته تا عالی‌قاپو و سردر قیصریه تا رستوران‌های زیبای اطراف میدان نقش‌جهان. به آن اضافه کنید مغازه‌ها و بازار سرپوشیده اطراف میدان را تا بتوانید یک روز فوق‌العاده را در میدان نقش‌جهان بگذرانید.

این میدان امام(ره) و بازارهای اطراف به خصوص برای خانمها که عاشق خرید هستند می تواند یک انتخاب فوق العاده باشد هر چند که می تواند برای آقایان که معمولاً از خرید فراری هستند یک انتخاب توام با تردید تلقی شود!

مسجد شیخ لطف الله

ساخت مسجد شیخ لطف الله در سال ۱۶۰۳ در دوران صفوی آغاز و در سال ۱۶۱۹ به پایان رسید. این مسجد را معمار زبردست ایرانی، «محمدرضا اصفهانی» ساخته  است. اصفهانی در ساخت این مسجد معماری و کاشی‌کاری را به هم پیوند زده و اثری بی‌نظیر خلق کرده است که هر بیننده و گردشگری را به تحسین وا می‌دارد. مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان اصفهان و روبروی کاخ عالی قاپو قرار دارد و جزو مکان‌هایی است که در سفر به اصفهان حتما باید از آن بازدید کنید.

کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون نیز از شاهکارهای به یادگار مانده از عصر صفوی در اصفهان است که بنا به کتیبه معرف تاریخ آن، عنوان مبارک‌ترین بنای دنیا را دارد. این کاخ در شرق خیابان چهار باغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌جهان قرار گرفته است. معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی است و یک ایوان اصلی دارد که رو به شرق ساخته شده است. این ايوان مرکب از دو بخش است: يک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفيع استوار است و چهارستون وسط که روی ۴ شير سنگی قرار گرفته و حجاری آن‌ها به‌گونه‌ای است که دو شير به یک سر انسان نشان داده می‌شود.

 

پست های مرتبط

گنبد جبلیه، بنای اسرار آمیز کرمان!
چرا سی و سه پل؟
کاخ اردشیر بابکان!
خانه ملاباشی در اصفهان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *