کدوی تنبل و این همه خاصیت

کدو تنبل گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. کدو تنبل های کشور ما دو نوع اند:نوع اول کاملاً گرد هستند و نوع دوم، سر باریک و انتهای پهنی دارند و شکل شان نامتقارن است. شاید باور نکنید که نوع دوم از نظر داشتن میزان بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) ارجحیت دارد،بتاکاروتن موجود در نوع دوم چهار برابر بیشتر است. علاوه بر این، کدو حلوایی نوع دوم،پتاسیم بالایی دارد و خوردن آن برای کسانی که از  فشار خون بالا رنج می برند، مفید است. ویتامین C  کدو حلوایی نیز در مقایسه با سایر کدوها بیشتر است، البته با پختن آن در حرارت بالا و حتی سرخ کردن، دیگر اثری از این ویتامین باقی نخواهد ماند، مگر اینکه آن را در ظرفی در بسته بخارپز کنید که در این صورت میزان از بین رفتن این ویتامین کم خواهد شد.
این سبزی برای کسانی که به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دچارند نیز مفید است، به خصوص در فصول سرد که این بیماری شیوع بیشتری دارد، زیرا منبع مناسب ویتامین C، E و بتاکاروتن است که همه آنها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می کنند.
مصرف روزانه کدو حلوایی به همه گروه های سنی توصیه می شود، زیرا مصرف مرتب آن  احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در افراد بالای ۶۰ سال به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و این موضوع به خاطر وجود کاروتنویید های فراوانی (مثل بتاروتن) است که در این سبزی می باشد.

نمی‌دانم می‌دانستید یا نه، اما کدو حلوایی هم یکی از پرچم‌داران فیبر است که متأسفانه چندان خوش‌‌اقبال نبوده است و نتوانسته مشهور شود. هر فنجان کدو حلوایی ۳ گرم فیبر و فقط ۴۹ کالری انرژی دارد. رفاقت با کدو حلوایی به نفع شما خواهد بود، چون برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و لازم نیست نگران کالری دریافتی خود باشید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر زود سیرتان می‌کند و نمی‌گذارد آن‌قدر غذا بخورید که بلافاصله عذاب وجدان بگیرید و چه موهبتی بهتر از این برای لاغر شدن سراغ دارید؟! مطالعه‌ای مربوط به سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد افرادی که قبل از ناهار یک سیب کامل میل می‌کنند (می‌دانید که پوست سیب هم فیبر دارد) نسبت به کسانی ‌که ترجیح می‌دهند دسر سیب یا آب آن را مصرف کنند، کالری کمتری از غذای‌شان دریافت می‌کنند.

پست های مرتبط

داستان زیبای کدو قلقلی زن
مصرف کدو تنبل در دوران بارداری
گالری عکس کدو
گالری عکس کدو تنبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *