کار عکاس چیست؟

درباره عکاسی و کار عکاس بیشتر بدانید

عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود : نخست، بدست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در واقع عکاسی فن عکسبرداری است و کار عکاس استفاده هنرمندانه از این فن است.

عکاسی اولین بار در اواخر سلطنت محمدشاه قاجار توسط نظامیان و مستشاران اروپایی به ایران وارد شد. شاید بتوان اولین عکاس ایرانی را ناصرالدین شاه دانست که به دلیل علاقه شخصی، عکاسی را از مسیو کارلیان آموخت و اولین عکس ها را از اطرافیان، مناظر، شکارگاه ها و… گرفت.

عکاس باید دارای مهارت های فنی و هنری لازم برای عکس گرفتن از چهره های افراد (پرتره)، اشیاء مکان ها و وقایع باشد. عکاسی زمینه های مختلفی هم دارد از عکاسی چهره گرفته تا عکاسی طبیعت، عکاسی ورزشی، عکاسی هنری و غیره. به عنوان مثال عکاس علمی، داده ها و پدیده های علمی و پزشکی را به تصویر کشیده و ثبت می کند. او معمولا در زمینه های علمی مانند مهندسی ، پزشکی ،‌ زیست شناسی و شیمی تا حدودی آگاهی دارد. یا مثالی دیگر عکاس خبری است که از مردم ،‌ مکانها،‌ رویدادهای ورزشی، سیاسی و اجتماعی که ارزش خبری داشته باشند برای روزنامه ها، ژورنالها، مجلات و تلوزیون عکس می گیرد.

عکاس باید فردی خلاق و دارای ذوق هنری بوده و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. او باید دید قوی داشته و با دقت زیاد جزئی ترین موارد را مشاهده کند.

مزایا و مشکلات شغل عکاسی

حال و هوای ثبت لحظه ای منحصر بفرد و جالب قابل وصف نیست. شاید داشتن تنوع و هیجان، عدم یکنواختی و آموختن هر روزه در ضمن کار در کنار ثبت وقایعی که در حال گذرند و به یادگار گذاشتن آن برای آیندگان، بالاترین مزیت های این شفل باشد.

اما در کنار جذابیت های خاص عکاسی باید پذیرفت که شغل عکاسی سختی های خاص خودش را دارد. گاهی برای گرفتن عکس باید مسافت های طولانی را طی کرد، مدت ها انتظار کشید و همزمان تجهیزات سنگینی را حمل نمود. عکاس باید در شرایط مختلف آب و هوایی بد یا خوب، خطرناک یا ایمن و… کار کند. به عنوان مثال عکاسی که از حیوانات در طبیعت عکس برداری می کند، گاهی باید ساعت ها در کمین بوده و با قبول خطرات مختلف آن، منتظر صحنه های ناب موردنظر خود باشد تا بتواند عکس های حرفه ای خوبی بگیرد.

همچنین عکاسی در کشور ما با مسایل و مشکلاتی روبرو می باشد که برخی از آنها عبارتند از :

مشخص نبودن جایگاه واقعی شغل عکاسی در ایران

درآمد محدود عکاسان مستقل

نبودن حق کپی رایت برای عکاسان

عدم وجود امکانات، فضاهای مناسب و تسهیلات کافی برای عکاسان به خصوص در شهرستان ها

ساعات کار و محل کار عکاس

ساعت کاری عکاس بسیار متنوع است. عکاس اگر در استخدام جایی باشد، معمولا ساعات مشخصی را کار می کند. اما اگر به صورت آزاد و مستقل کار کند، ساعات کاری متنوع و نامنظمی دارد. البته در شغل عکاسی امکان کار به صورت پاره وقت نیز وجود دارد.

محل کار اصلی عکاس معمولا در استودیو های عکاسی است. ولی بسته به نوع کار در محیط های مختلف خارج از استودیو نیز کار می کند. برخی از عکاسان مانند عکاسان تجاری، خبری یا صنعتی ممکن است گاهی برای تهیه عکس به سفرهای کاری بروند.

وظایف عکاس

عکاس معمولا در بعضی از زمینه ها به صورت تخصصی کار می کند که شامل موارد زیر است :

عمومی یا اجتماعی – مراسم ازدواج ها و جشن ها و عکاسی از افراد

تبلیغاتی و انتشاراتی – تبلیغات، مجلات و نمایشگاه های عکس

مطبوعات و عکس های خبری – روزنامه ها و سایر انتشارات جدید

مد- عکس برداری از مدل ها و لباس ها برای مجلات و کاتالوگ ها

شرکتی ( صنعتی یا تجاری) – بخش تبلیغات محصولات و خدمات

علمی یا پزشکی – گزارش تحقیقات علمی و شرایط پزشکی و درمان

همه عکاسان به طور روزانه کارهای زیر را انجام می دهند :

صحبت و توافق با مشتریان درباره کار مورد نظر آنها

انتخاب و آماده سازی محل عکس برداری ها

تنظیم نور و تهیه ملزومات

گرفتن عکس ها

بررسی کیفیت عکس ها

رتوش عکس ها (دستی یا با نرم افزارهای کامپیوتری)

چاپ عکس ها

بازاریابی (اگر به صورت مستقل کار کند)

در برخی کارهای گسترده عکاس نیاز به دستیاری دارد که بعضی از کارها از جمله مستقر کردن تجهیزات، آماده سازی، نگهداری از سوابق و مستندات و کمک در چاپ عکس ها را انجام دهد.

در مقالات بعدی با جنبه های متفاوتی از شغل عکاسی آشنا خواهید شد

پست های مرتبط

عکاسی ضدنور یا سیلوئت
چرا عکاس ها بهترین همسران دنیا هستند؟
۵ رازی که هر عکاس باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *