پاییز هزار رنگ

پاییز فصلی است که روزها کوتاه تر می شوند و به دنبال آن نور هم کمتر می شود. برگ ها نیز رنگین می شوند.

جانوران به ذخیره کردن غذا در لانه شان یا گوشه و کنار می پردازند. برخی نیز با ذخیره کردن چربی در بدن شان آماده استقبال از پاییز می شوند.

حتی برخی از آنها هم کم کم پوشش بدن شان را برای مقابله با سرما افزایش می دهند. اینها واقعیاتی است که بسیاری از ما درباره پاییز می دانیم اما واقعیات دیگری نیز درباره پاییز وجود دارند که شاید تا به حال آنها را نشنیده باشید. در این مطلب تعدادی از این واقعیت ها ذکر می شوند.

⇐ در طول فصل پاییز، در پاسخ به سردتر شدن دمای هوا و نور کم، تولید کلروفیل در برگ ها متوقف می شود. کلروفیل رنگدانه سبز رنگی است که به گرفتن نور خورشید به منظور انجام فتوسنتز کمک می کند. همان طور که رنگ سبز از برگ ها محو می شود، رنگدانه های دیگر جلوه پیدا می کنند. از جمله کاروتنوئیدهای نارنجی و زرد و آنتوسیانین قرمز شروع به ظاهر شدن در برگ ها می کنند.

⇐ دانشمندان معتقدند گرم شدن کره زمین می تواند رنگ های پاییز را تحت تأثیر قرار دهد. وقتی زمین گرم می شود، برگ ها ممکن است تغییر رنگ خود را به تأخیر بیندازند. علاوه بر این، درختان ممکن است دیگر از قندهایشان برای ایجاد رنگدانه های قرمز استفاده نکنند؛ بلکه ممکن است این سوخت را برای رشد دادن شاخه های جدید ارسال کنند. گرم شدن زمین همچنین ممکن است زیستگاه های درختانی مانند افرای قندی که برخی از رنگ های پر رنگ پاییزی را ایجاد می کنند را تغییر دهد.

⇐ در فصل پاییز، سطح هورمون تستوسترون هم در مردان و هم در زنان به بالاترین میزان خود می رسد. برخی از دانشمندان بر این باورند که افزایش سطح تستوسترون به خاطر کاهش طول روز در فصل پاییز است. برخی نیز آن را به متناوب بودن غرایز انسان های دوران باستان در فصل های مختلف نسبت می دهند.

⇐ از زمان های قدیم، پاییز به عنوان یکی از مهم ترین زمان های سال مطرح بوده چراکه خبر از روزهای سرد و تاریک پیش رو می داده است. از آن جایی که برداشت زیاد محصول برای ادامه حیات ضروری بوده است، بسیاری از جوامع سعی می کردند از طریق ادای احترام به خدایان و ایزدان مختلف، برداشت محصول خوبی داشته باشند. بعضی از جوامع مانند آزتک ها در مکزیک باستان، حتی قربانیان انسانی به خدایان تقدیم می کردند.

⇐ به گفته سازمان فضایی آمریکا، ناسا، پاییز فصل شفق قطبی است، زیرا توفان های ژئومغناطیسی در پاییز حدود دو برابر بیشتر از میانگین سالانه رخ می دهند.

⇐ جانوران و گیاهان به تغییرات نور مرتبط با پاییز واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال، هر پاییز، همستر نر سیبری تا ۱۷ برابر بیشتر از حد نرمال برای جفتگیری آماده می شود.

پست های مرتبط

پیامک های پاییزی …
پاییز هزار رنگ
داستان کوتاه پاییز
پاییز زیبا و عروس فصل هاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *