نخودفرنگی و خواص بی نظیر آن!

نخود فرنگی یا نخود سبز، حاوی مقادیر فراوان ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فیبر و پروتئین است که همه ی این مواد در حد اعتدال برای دوران بارداری مفید محسوب می شوند.
اگرچه در منابع طب سنتی برای زیاده روی در مصرف نخود فرنگی، خاصیت عقیم شدن و ناباروری ذکر شده است، با این حال در پزشکی مدرن چنین چیزی شایعه محسوب می شود و زنان به خصوص در دوران بارداری می توانند با خیال راحت از مصرف نخود فرنگی (سبز) و خواص بیشمار آن بهره ببرند.

خواص نخود فرنگی:

برای التیام زخم

اگر به دنبال یک منبع غذایی خوب برای جذب بیشتر فولات یا همان ویتامین B9 هستید که در ساخت تمام سلول‌های بدن و بخصوص گلبول‌های قرمز نقش دارد به سراغ نخودفرنگی بروید. این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم عصبی و دستگاه ایمنی بدن و همچنین التیام زخم‌ها و جراحات نقش دارد.

 برای رشد استخوان

نخودفرنگی یکی از بهترین منبع جذب ویتامین A برای خانم‌هاست. این ویتامین در رشد استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارد و برای حفظ سلامت پوست و مقابله با عفونت‌ها لازم است. ویتامین A نقش آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث تقویت قوه‌ی بینایی می‌شود.

تامین ویتامین C بدن

نصف فنجان نخودفرنگی پاک شده یعنی در حدود ۹۰ گرم از این نخودهای سبز ۵۰ درصد نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت های بدن و همچنین برای ساخت کلاژن لازم است. باید بدانید که کلاژن پروتئین لازم برای سلامت غضروف ها، پوست و تاندون ها می باشد و بدون آن کار این بافت ها لنگ می شود. از این ها گذشته وجود ویتامین C برای جذب بیشتر آهن لازم است. باید بدانید که بدن ما نمی تواند این ویتامین را ذخیره کند برای همین لازم است که هر روز ویتامین C بدن تان را از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین تامین کنید. مصرف نخودفرنگی یکی از روش های تامین این ویتامین ضروری بدن می باشد.

کاهش وزن

نخود فرنگی در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی دیگر حاوی پروتئین بیشتر و کالری و چربی کمتری است. در واقع در هر فنجان نخود فرنگی ۱۳۴ کالری وجود دارد و سرشار از فیبر است. برای همین برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند یک ماده ی غذایی فوق العاده محسوب می شود. اگر رژیم لاغری گرفته اید در سوپتان نخود فرنگی بریزید. در این صورت سوپتان حاوی ۹ گرم فیبر و ۹ گرم پروتئین است و جلوی اشتها را گرفته و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند.

پست های مرتبط

سبزیجات و فواید آن در بارداری!
نخود فرنگی و خواص بینطیر آن برای سلامتی پوست و مو
سبزیجات و این همه خاصیت !!
سبزیجات و خواص معجزه آسای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *