نحوه نگه داری مرغ و خروس

اگر میخواهید در باغ خود مرغ و جوجه پرورش دهید، ممکن است ابتدا به نظرتان این کار دشوار باشد اما زود تسلیم نشوید. پرورش مرغ و جوجه در باغ و باغچه علاوه بر این که آسان است، تفریح خوب و سرگرم کننده ایست. در اینجا توصیه هایی برای افراد مبتدی آمده است که کمک میکند بیشتر با نکات مرغ داری در باغ آشنا شوند.

پیش از خریداری مرغ و جوجه

ابتدا به تعدادی که میخواهید جوجه سفارش بدهید یا از مغازه ها خریداری کنید. توجه داشته باشید اگر جوجه میخرید حتما ماده باشد. خروس پر سر و صدا و تهاجمی است. نگهداری مرغ ایده بهتری برای فضاهای کوچک می باشد.

نحوه نگهداری مرغ و خروس خانگی

تغذیه :

مرغ برای تاُمین انرژی وحرارت ،رشد،تولید و متابولیک بدن خود نیاز به آب ،مواد هیدروکربنه (انرژی زا)،پروتئین ،چربی ،مواد معدنی و ویتامین ها دارد که باید این مواد در جیره غذایی گنجانده شودکه بترتیب به شرح آن می پردازیم :

آب :

مرغ چون نمی تواند آب زیادی در بدن ذخیره کند بایدمرتب آب بخورد .ph آب مصرفی باید ۹/۶باشد.چون حس چشایی مرغ ضعیف است و مزه آب را خیلی حس نمی کند باید مواظب تلخی وشوری آب باشیم . مرغ ها و خروس ها در اکثر اوقات آب آشامیدنشان را با مدفوع خود آلوده می کنند به خصوص مرغ های محلی باید همیشه سعی کرد آب پاکی در اختیارشان قرار داد برای جلوگیری از بیماری عفونی .

وظایف آب در بدن مرغ:

آب موجب نرم شدن غذا،تسهیل در اعمال هضم وجذب ،تنظیم درجه حرارت بدن ،انتقال مواد غذایی از روده به سایر قسمتها،دفع مواد زاید و…..می شود.

مواد هیدروکربنه :

این مواد انرژی زا بوده وانرژی وگرمای بدن را تآمین می کنند ورابطه مستقیم  با تولیددارد.مصرف انرژی زیادبه صورت چربی درزیرپوست ومحوطه بطنی جمع می شود.جمع شدن چربی درمحوطه بطنی موجب دشواری تخم گذاری وپرولاپس مقعد واویدوکت می شود.جوجه های جوان چون پوشش بدنشان کافی نیست ودرحال رشد هستند نیاز بیشتری به انرژی دارند که باید تأمین شود.مواد انرژی زا شامل: ذرت، گندم ،جو،برنج ،ارزن ، سویا  و سبوس می شود.

دلایل ساخت جایگاه برای مرغها

۱- محافظت آنها از باد، برف، باران، نور مستقیم خورشید و تغییرات شدید آب و هوایی
۲- کنترل روشنایی و میزان نوردهی
۳- جلوگیری از شکار شدن آنها توسط دیگر حیوانات
۴- محافظت و کنترل آسان تر جوجه‌ها
۵- جلوگیری از تغذیه آنها با غذا و آب های آلوده و کنترل غذا وآبی که به مرغ ها داده می‌شود
۷- جمع آوری راحت تر تخم مرغ ها در جایگاه و کاهش آلودگی و شکستگی آنها
۸- پیشگیری از گسترش بیماری‌ها.

شرایط جایگاه
۱- با توجه به نوع آب وهوا و امکانات روستا، جایگاه مرغ از آجر، سنگ، بلوک سیمانی و… ساخته شود.
۲- کف جایگاه باید از زمین بلندتر باشد. جنس کف آن سیمانی بوده و شیب ملایمی داشته باشد تا هم به راحتی شسته شود و هم آب در آن جمع نشود. ۳- شیب جایگاه باید به طرف پشت آن باشد.
۴- استفاده از کاه و کلش (پوشال) یا خاک اره به قطر ۵ تا ۱۵ سانتی متر در بستر جایگاه، (با توجه به فصل و دمای محیط) ضروری می باشد.
۵- دیوار و سقف جایگاه باید از موادی ساخته شده باشد که بدون هر گونه شکاف و خلل و فرجی باشد. در صورت امکان، بهتر است سیمان کاری شود.
۶- جایگاه نباید در محل بادگیر ساخته شود.
۷- جهت جایگاه باید طوری باشد که درب آن، به طرف جنوب بوده و آفتاب داخل آن بتابد.
۸- جایگاه مرغ باید طوری ساخته شود که در زمستان گرم و در تابستان خنک باشد.
۹- برای مرغ ها چوب خواب در نظر گرفته شود تا در هنگام شب روی آن استراحت کنند.

پست های مرتبط

چیکن استراگانوف غذای خوشمزه و ساده!
جوجه و تقویت احساس مسئولیت در کودکان!
مرغ، حیوانی با قابلیتهای خارج تصور!
خروس، پرنده ای سحرخیز!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *