عکس های گز سوغاتی شهر اصفهان

استان اصفهان به گز شهرت دارد و طبق تحقیقات دانشمندان پیشینه‌ی این شیرینی خوشمزه و دلچسب به زمان سلطنت صفویان بازمی‌گردد. قدیمی‌ها نام گز را از شیره‌ی درختی به اسم انگبین (انگبین ریشه گیاهی به اسم درخت گز یا بته است که در دامنه‌ی کوه‌های خوانسار و چهارمحال و بختیاری وجود دارند و در هنگام فصل تابستان با گرم‌ شدن هوا، شیره‌ی این درخت به شکل دانه‌های ارزن که رنگ زردی هم دارند از ساقه‌ی درخت بیرون می‌آیند) گرفته‌اند.

این شیرینی دوست داشتنی از ترکیب گلاب، سفیده‌ی تخم‌مرغ، خلال بادام، بیدمشک، ترکیب گلوکز، شکر، مغز پسته و خلال فندق تهیه می‌شود. انگبین در استان اصفهان از قیمت بالایی برخوردار است اما در تولید خیلی کم این ماده را به ترکیبات گز اضافه کرده و گز انگبین طبخ و درست می‌کنند.

ماده اصلی تهیه گز اصفهان، شهد و عصاره ی شگفت انگیزی به نام « انگبین» می باشد. که از درختچه ای به نام انگبین به دست می آید. منزلگاه این درختچه ی ارزشمند خوانسار، بهشت اصفهان می باشد. خوانسار اصفهان، کوهستان هایی پوشیده از گل و سبزه دارد. شهد انگبین در اثر تغذیه ی حشره ای کوچک که بر روی برگ و ساقه ی درخت گز انگبین سکنی گزیده، بدست می آید. تولید طبیعی شهد، توسط این حشره کوچک همانند تولید عسل توسط زنبور است، در اواخر تابستان، بصورت دانه های زرد رنگ از درختچه گز انگبین بدست می آید و اصلی ترین ماده تهیه گز می باشد. اما شاید تا بحال طعم گزی که با این شهد درست شده، نچشیده باشید، چون قیمتش معمولا بالاست و هم چنین حشره تولید کننده این شهد رو به نابودی می باشد. گزی که امروزه در بازار بچشم می خورد از گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ، انواع مغزها مانند بادام، فندق، خلال بیدمشک درست می شود. جای خالی شهد انگبین با ترنجبین ، شیر خشت، عسل یا انگبین علفی پر می شود.

گز اصفهان به دو شکل بسته بندی می شود اولین روش در بستری از آرد و بسته بندی های زیبا قرار می گیرد. دومین روش در پوشش مجاز خوراکی، عرضه می شود.

از نظر شکل ظاهری و برش، گز را می توانیم به چند نوع تقسیم کنیم:

  1. گز لقمه ای : گزی که پس از درست شدن توسط دستگاهی مخصوص، به قطعات منظم و یک شکل برش می خورد و سپس بسته بندی می شود.
  2. گز آردی : گزی که بصورت گلوله های کوچک در می آورند و بوسیله ی دستگاه پرس به شکل مربع یا دایره و … در می آیند و در بستری از آرد بسته بندی می شوند. آرد، سطح چسبنده گز را می پوشاند و باعث ماندگاری بیشتر گز می شود.
  3. گز سکه ای : گزی که بعد درست شدن در اندازه ای کوچک به شکل سکه در می آید و بسته بندی می شود.
  4. گز برشی : گزی که با دستگاه های مخصوص برش می خورد و مغز داخل آن مشخص است.
  5. گز با لایه ی شکلاتی : گزی که روی آن لایه ای از شکلات قرار گرفته است، پوشش شکلاتی رطوبت گز را حفظ می کند و زمان ماندگاری آن را افزایش می دهد. این لایه به دلیل داشتن پودر کاکائو یا شیر خشک و … نسبت به گز معمولی ارزش غذایی بیشتری دارد.
  6. گز انگشت پیچ : گزی که نسبت به سایر مدل ها نرمتر است، مغز ندارد و به راحتی با قاشق خورده می شود. این نوع گز برای سالخوردگان مناسب می باشد.

 

طرز تهیه گز اصفهان
مواد لازم:
ـ شکر : ۳۲/ ۱ پیمانه (۲۵۰ گرم)
ـ آب : ۱ پیمانه (۱۶۰ میلی لیتر)
ـ بادکا : ۳۰۰ گرم (۱ پیمانه سرخالی)
باد کا همان گلوکوز مایع است به رنگ سفید و کمی غلیظ است که ان را در شرایط خاص از نشاسته ذرت تهیه میکنند .وقتی برخی از اسید ها یا انزیم های خاص در شرایط مناسب دمائی و…بر نشاسته اثر بگذارد پیون الفا بین مولکول های گلومز شکسته شده و نشاسته
ـ سفیده تخم مرغ : ۵ عدد (۱۵۰ گرم)
ـ گلاب: ۱ قاشق سوپخوری (۱۴ میلی لیتر)
ـ مغز پسته :۲۱/ ۱ پیمانه (۱۵۰ گرم)

روش تهیه
شکر و آب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا حدی که فقط شکر آب شود. سپس بادکا را اضافه کنید. در این زمان مواد کف می کند و بالا می آید. مایه را مرتب با قاشق چوبی هم بزنید تا شهد مانند آب نبات کشی شود.
سفیده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا کاملاً فرم بگیرد. برای اینکه بدانید شهد آماده است، کمی از شهد را داخل آب یخ بریزید، پس از سردشدن باید حالت شکننده پیدا کند.
مایه را از روی حرارت بردارید و مرتب هم بزنید. گلاب را به سفیده اضافه کنید و با همزن برقی بزنید. دو قاشق از شهد را داخل سفیده بریزید و با همزن خوب بزنید.
سپس محتوای کاسه سفیده را داخل شهد بریزید و هم زدن را تا زمانی که مواد گرم است (حدود ۱۰ دقیقه) ادامه دهید. باید مراقب باشید که مواد سرد نشود، زیرا خراب می شود. مواد را روی شعله پخش کن با حرارت ملایم قرار دهید تا جایی که همزن قدرت دارد با همزن بزنید. وقتی که مواد سفت شد، با قاشق به صورت پارویی هم بزنید. سپس مغز پسته را اضافه کنید.
از مایه تکه های کوچکی برداشته و آن را گردکنید و روی مقداری آرد با کمک کاردک فرم دهید.
نکته
برای امتحان مقداری از گز را بگذارید تا خنک شود، وقتی در دست غلطاندید، اگر به دست نچسبید آماده است.
جایگزین
می توانید به جای مغز پسته از مغز بادام استفاده کنید.

پست های مرتبط

گالری عکس بازار اصفهان (۲)
گالری عکس بازار اصفهان (۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *