گالری عکس موریانه

موریانه های از راسته Isoptera حشراتی هستند با اندازه کوچک تا متوسط که به صورت دسته جمعی زندگی می کنند و از این نظر تکامل زیادی پیدا کرده اند.در هر کلنی موریانه ممکن است انواع بالدار یا فاقد بال دیده شود و بالها در صورتی که وجود داشته باشند دو جفت هستند که هر دو جفت بال غشایی و از نظر اندازه و شکل تقریبا یکسان است. در انواع بالدار موریانه،بال در اندازه های کوتاه و بلند دیده می شود. بال دارای رگبال زیادی است و بال ها در هنگام استراحت روی بدن قرار می گیرند. در موریانه ها اندام دهانی از نوع جونده و متامورفوز ناقص می باشد.
موریانه ها را در برخی موارد مورچه سفید نیز می نامند ولی بین آنها تفاوتهای زیادی وجود دارد تا این حد که به دو راسته مختلف تعلق دارند.
موریانه ها دارای بدنی نرم و به رنگ روشن هستند، بالها یک شکل و یک اندازه هسنتد و رگبال زیاد دارند، سینه و شکم در یک سطح عریض به هم متصل می شوند، آنتن ها مونیلی فورم یا فیلی فرم است. و زندگی اجتماعی در آنها نیز به صورت نسبتا تکامل یافته است و در کاست های کارگر و سرباز هر دو جنس نر و ماده دیده می شوند و نمف ها نیز بعنوان کارگر نقش دارند.

موریانه ها حشراتی با هنرهای معماری پیشرفته

باید موریانه ها را به حق مهندسین معمار نامید. نوع زندگی و تکثیر و ساخت کلنی (لانه) و نظم و ترتیبی که در ساخت کلنی خود بوجود می آورد این حشره را مبدل به یکی از اعجاب انگیزترین مخلوقات خدواند نموده است . تکثیر فوق العاده زیاده ملکه (هر ثانیه ۲ عدد ) این حشره را به یکی از تولید کننده ترین مخلوقات زنده تبدیل نموده است . شرایط زیستی و طاقت فرسای این حشره در ساخت کلنی هایی  که حتی بشر امروزی از ساخت آنها عاجز می باشد لقب برازنده ای را به این حشره می دهد . به نحوی که اگر انسان بخواهد برج ساختمانی را که موریانه با توجه به جسمی که دارد بسازد بایستی ساختمانی با ۲۴۰۰ طبقه بسازد که در شرایط فعلی در قدرت بشر ساخت این ساختمان غیر ممکن می باشد. با توجه به پیشرفت علوم ابنیه سازی حتی امکان دسترسی به این چنین ساختمانی شاید تا ۱۰۰ سال آینده نیز غیر ممکن باشد . البته اگر هم روزی بتواند این چنین ساختمانی بسازد نمی تواند امکان یک سیستم شهری را در آن پیاده نماید در حالی که در برجهای موریانه کلیه تقیسمات شهری و روستایی به درستی طراحی شده است. مکانهای ساخت برجهای خنک کننده و سیستم تهویه مطبوع ،مدرسه ، ارتش ، پلیس ، کودکستان ، انبارهای سیلوی مواد غذایی و…. کلیه این امور در برجهایی می باشند که مساحت حجم آنها گاهی به عمق ۵ متر و با عرض ۸ متر می تواند تشکیل شهری را بدهد که اگر بخواهیم در مورد هر بخش از زندگی این حشره اشاره نماییم بایستی کتابی جداگانه را به این امر اختصاص دهیم.

مطالعه در کشورعجیب، منظم و دو سه میلیونی موریانه ها، همچنین بررسی ارتباط دائم آنها با یکدیگر، بیانگر این حقیقت است که موریانه ها هم حرف می زنند و هم زبان مخصوص به خود دارند.

لانه موریانه ها که نیمی از آن در زیرزمین و نیمی از آن روی زمین است، مخروطی شکل و با ارتفاع شش الی هشت متر از دور دیده می شود. در هر یک از این لانه ها یک ملکه وجود دارد که حدود ده تا پانزده سال عمر می کند و در بعضی ها تا ۵۰ سال نیز می رسد و هر سال تعداد فرزندان وی زیاد    می شود. چرا که ملکه هر دو ثانیه یک تخم می گذارد.

ساختمان خانه موریانه ها از دارای چندین طبقه است که در ورودی آن، برخلاف ساختمان های بشری، در بالای عمارت قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *