گالری عکس مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از بناهای تاریخی کشور، در قرن ششم هجری قمری و توسط بانیان متعددی ساخته شده و مرمت و بازسازی مکان‌های مختلف آن تا دهه‌ی اخیر ادامه داشته است. این آثار باستانی، یکی از زیباترین، بی‌نظیرترین و در عین حال، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور  به شمار می‌رود که در سال ۱۳۱۳ توسط وزارت فرهنگ و هنر، به ثبت ملی رسید.

در زیر گنبد این مسجد بخشی قرار دارد که به آن تابستانه می‌گویند، این سردخانه دارای پنجره های آجری مشبک و در داخل این تابستانه محرابی قرار دارد که دارای کاشیکاری زیبایی است.

نکته جالب توجه اینکه مردم معتقدند خاک کاشی و خاک همه مصالح آن از کربلاست و برای ساختن آن به جای استفاده از آب از گلاب استفاده شده است.

شبستان مسجد دارای ۲ قسمت است که یکی در زمستان و دیگری در بهار و پاییز مورد استفاده قرار می گیرد. درهای مشبک شبستان پاییزی با شیشه های رنگی مزین شده است.

سردر رفیع و زیبای آن با ۲۴ متر ارتفاع از دیگر ویژگی منحصر به فرد مسجد است. سبک معماری در ساخت این ایوان نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و وجود طاق نماهای کم عرض در ۲ طرف طاق یا دهانه قوسی و وجود ۲ مناره زیبا بر بالای ایوان از دیگر ویژگی‌های مسجد جامع کبیر یزد است.

اصیل‌ترین بخش‌های هنر معماری بی نظیر ایرانی در گچکاری‌، شبستان، صحن، گنبد، کاشی کاری و مناره های برافراشته آن جلوه گر است. زیباترین بخش این بنا را می توان مجموعه ایوان و گنبدخانه و فضای پیرامون آن نام برد.

نمای ایوان بلند با مجموعه‌ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی همچنین گره چینی پوشانده شده است.

مناره های بلند این مسجد زبانزد است و جزء بلندترین مناره های جهان میباشد.

پست های مرتبط

گالری عکس کاخ چهل ستون اصفهان
گالری عکس چابهار (۲)
گالری عکس بازار اصفهان (۱)
گالری عکس چابهار (۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *