گالری عکس سنجاب

سنجاب حیوانی است نیمه اهلی ،این حیوان در کشورهای اروپایی جزو حیوانات اهلی محسوب نمی شود ولی چند سالی است که نگهداری آن در ایران رایج شده است.
در طبیعت با توجه به توانایی خود در بالا رفتن از درخت اغلب در جنگلها ودر سوراخهایی که خود در درخت ایجاد می نماید زندگی میکند.سنجابها گیاهخوار بوده ومیوه ها ودانه ها عمده غذای طبیعی آنها را تشکیل می دهند. سنجاب درختی یک حیوان بسایر خاصی می باشد. او یکی از کمترین حیوانات وحشی است که با انسانها وفق داده شده و یاد گرفته که با انسانها زندگی کند.
سنجاب هم می تواند از غذای طبیعت استفاده کند و هم از غذایی که توسط انسانها درست شده است. سنجاب یک ژیمناستیک کار شگفت انگیز است . دم بلند آن باعث می شود که آو را از بقیه پستانداران روی زمین به راحتی تشخیص داد. قدمت سنجاب طوسی به ۵۰ میلیون سال می رسد ، از فسیلهای بدست آمده از آنها در آمریکای شمالی. سنجاب از خانواده جوندگان می باشد.
اسم سنجاب برگرفته شده است از یونان باستان ، جایی که ارسطو کلمه (Skiouros) را به کار برد ، Skia به معنی سایه می باشد و همچنین Oura به معنی دم می باشد. بنابراین معنی آن می شود (کسی که زیر سایه دمش می نشیند). قرنها بعد فرانسویها یک اسم به نام (esquirel) برای وصف این حیوان ساختند. و هم اکنون او را (Squirrel) می نامند. ۳۶۵ نوع سنجاب در سراسر دنیا وجود دارد.

وظایف دم سنجاب

سنجاب ها دم بلند و پشمالویی دارند و با ناخن های تیزشان از درخت بالا می روند و با استفاده از دم بلند خود از این شاخه به آن شاخه می پرند. این دم درهنگام پرش به حفظ تعادل آن ها کمک می کند. سنجاب ها به هنگام  خواب از دم خود به جای بالش استفاده می کنند. یکی دیگر از وظایف دم تولید علایمی برای ایجاد ارتباط با دیگر سنجاب ها است.

مناطق زندگی سنجاب ها

سنجاب ها درغرب و جنوب غربی آسیا، قفقاز و جنوب شرقی اروپا و درایران در مناطق زاگرس از سردشت آذربایجان غربی تا چهار محال بختیاری، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد و فارس زندگی می کنند.

غذای سنجاب

سنجاب از میوه ها و دانه ی درختان و جوانه ها تغذیه می کند، میوه ی بلوط غذای اصلی این پستاندار است.

سنجاب های فراموشکار

سنجاب ها به پنهان کردن دانه ی بلوط و ذخیره کردن آن ها علاقه ی زیادی دارند. آن ها میوه های بلوط را جمع آوری و در شکاف صخره ها و درون تنه ی پوک درختان و به خصوص زیر خاک مخفی می کنند. در فصل زمستان که دیگر بلوطی روی درختان باقی نمانده است به جست و جوی بلوط هایی که پنهان کرده اند می پردازند اما چون جانورانی فراموش کار هستند نمی توانند همه ی آن هایی را که پنهان کرده بودند، پیدا کنند. دانه هایی که در زیر خاک مانده اند در فصل بهار جوانه می زنند و درخت های جدیدی به وجود می آید.

تحرک سنجاب ها

فصل بهار زمان بچه دار شدن سنجاب های ماده است. به طور کلی سنجاب ها پستاندارانی بسیار پر تحرک هستند و تقریبا هیچ قفسی نمی تواند برایشان کافی و مناسب باشد.

علت جویدن چوب درختان

دندان سنجاب ها مانند سایر جوندگان، در تمام طول عمر به طور منظم بلند می شود و سنجاب برای کوتاه کردن دندان خود ناگزیر به جویدن مواد سخت می باشد. در طبیعت سنجاب ها با جویدن چوب درختان این نیاز را برطرف می کنند.

سنجاب های سفید دوست داشتنی

شهر کوچک اولنی ایلینویز، به خاطر سنجاب‌های سفیدش مشهور است. هیچ کس نمی‌داند که چطور شروع شد، ولی تا سال ۱۹۴۳/۱۳۲۲، تعداد سنجاب‌‌های این شهر به تقریبا ۱۰۰۰ سنجاب رسید. امروزه، حدود ۲۰۰ سنجاب در این شهر زندگی می‌کنند.
هر پاییز، تعداد سنجاب‌های این شهر شمرده می‌شوند تا مطمئن شوند که سالم هستند. سنجاب‌های سفید حق عبور از تمام خیابان‌های عمومی، پیاده روها و خیابان‌های اصلی اولنی را دارند، و جریمه‌ای ۷۵۰ دلاری برای زیر گرفتن یکی از آنها با ماشین در انتظار راننده ی متخلف است.

شهروندان اولنی، سنجاب‌های سفید را سمبل شهر خود می‌دانند: حتی پلیس اولنی هم یک سنجاب سفید در نشان خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *