همه چیز در مورد قطره گرافی …

آب از شگفت انگیزترین عناصر طبیعت است که علیرغم سادگی عناصر تشکیل دهندهی آن، پیچیده ترین واکنشها را در شرایط گوناگون از خود نشان میدهد. در واقع «قطره گرافی» مخاطب را در برابر تصاویری قرار میدهد که گوشه ی دیگری از عظمت و زیباییهای دنیای ناشناخته ی آب و مایعات را به نمایش میگذارد.

قطره گرافی چیست؟

«قطره گرافی»، واژه ی جدیدی است که به تازگی به دایره ی لغات عکاسی افزوده شده است و شاخه ی جدیدی در ژانر «ماکروگرافی» محسوب میشود. «قطره گرافی» در مفهوم کلی به عکاسی از قطرات آب و مایعات در شرایط مختلف گفته میشود.

نظرات آقای مصطفی نادرپور در رابطه با قطره گرافی

در مورد فوکوس میتونید لنز رو از حالت فوکوس اتوماتیک به دستی تبدیل کنید و فوکوس رو با هر وسیله ای انجام بدید.در مورد تعداد شات برای این نوع عکاسی، میتونم بگم هر بار که قطره گرافی میکنم حدود سیصد چهار صد شات میزنم تا چند تایی مورد پسند واقع بشه. در ضمن بارها بوده که از این تعداد شات نتیجه ای نگرفتم. من عکسهامو با مدارهایی که خودم .سر هم کردم و با آزمون وخطاهای بسیار میگیرم . این رنگها طبیعی هستن و حاصل ادیت نیست .

در حالت ابتدائی به عکاسی از لحظه برخورد قطره به یک سطح سخت و یا داخل آب گفته میشود و در پیچیدهترین حالت به عکاسی از لحظه برخورد دو قطره یا بیشتر به طور همزمان با یکدیگر اطلاق میشود. به این شکل که ابتدا قطرهای از ارتفاع مشخص به داخل آب افتاده و پس از برگشت، قطره دوم یا سوم بر روی آن انداخته میشود.

این نوع برخورد که در طبیعت به ندرت بسیار اتفاق میافتد، به دلیل سرعت بسیار بالای آن، از چشم انسان پنهان میماند، اما عکاس قطره گراف با ایجاد این اتفاق در استودیو و در شرایط تحت کنترل به تصاویر منحصر بفردی از لحظات برخورد دست پیدا میکند.

اگر بخواهیم دو قطره را با استفاده از قطره چکان روی هم بیاندازیم به‌دلیل نیاز به سرعت عمل و دقت بسیار بالا،‌ با توانایی‌های انسانی و به صورت دستی امری است تقریبا محال. به همین دلیل برای افتادن قطرات از ابزاری مکانیکی مانند شیر برقی استفاده می‌شود و کنترل شیر برقی با میکروکنترلر دست‌ساز خودم صورت می‌گیرد. وظیفه میکروکنترلر، کنترل زمان افتادن قطرات یکی پس از دیگری و نیز میزان قطر قطرات است. هر دو این عوامل در کنار عوامل دیگر مانند غلظت، ارتفاع افتادن قطرات باعث ایجاد اشکال متفاوتی می‌شود.

دستیابی به چنین تصاویری مانند دیگر کارهای ماکروگرافی نظیرعکاسی از حشرات، نیازمند داشتن حوصله، صبر و کنترل بالا بر روی عوامل دخیل در هنگام عکاسی است. بر اساس برخی تجربه های شخصی برای ثبت چنینی تصاویر منحصربفردی حدود ۳۰ تا ۷۰ ساعت زمان نیاز دارد.

از جمله ویژگیهای منحصربفرد عکاسی «قطره گرافی» میتوان به تکرار ناپذیر بودن آن اشاره کرد. در این نوع عکاسی اشکال و فرمهایی که ایجاد میشوند با هزاران بار تکرار نیز مجددا به دست نمیآیند. این تصاویر به عناون عناصر دکوراتیو در اماکن مختلف میتواند استفاده شود و یا منبع الهامی برای مجسمه سازها و فعالان سایر رشته های هنرهای تجسمی باشد.

افراد زیادی مشغول قطره نگاری هستن که از معروف ترینها میشه اقای مارکوس هینز یا خانم کوری یا …… رو نام برد که با تجهیزات پیشرفته و تایمرهای زمان و امکانات خاص خود مشغول قطره نگاری هستن و سالها در این زمینه فعالیت دارن من از سال هشتاد و نه که کارهاشونو دیدم علاقه به این ژآنر پیدا کردم و افتخار اینو دارم که بگم من حتی یک بار هم دستگاههای زمان سنج یا تجهیزات این کار رو از نزدیک ندیدم و هیچ مشاوری هم در این زمینه نداشتم و در این مدت مشغول مطالعه الکترونیک و برنامه نویسی در این رابطه بودم و با اینکه رشته تخصصی خودم چیز دیگریست شروع به ساخت مداراتی بصورت ابتکاری کردم و آزمون و خطاهای بسیار رو تجربه نمودم و اینو هم میدونم که نقصهایی در کار به علت کامل نبودن تجهیزات هست که امیدوارم با تلاش بیشتر بر طرف بشه و در کنار جنبه هنری کار ساخت تجهیزات مربوطه هم جزو معظلات فکری اینجانب بود . در مورد آموزش این ژانرهم با توجه به درخواست عده ای از دوستان و جلوگیری از ایجاد هر گونه سو تفاهم در این زمینه متاسفانه چون کار کردن با این تجهیزات جمع آوری شده فعلا مقدور و راحت نیست و کیتهای آماده این کار هم قیمت بالایی دارند امیدوارم فرصتی بشه در صورت ساده کردن تجهیزات اشاره شده شروع به آموزش در این ژانر رو در برنامه قرار بدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *