مصرف عسل در بارداری

دکتر جانیس اوبی متخصص زنان و زایمان:

بله. تا زمانی که عسل پاستوریزه باشد، مشکلی ندارد.

یکی ار دلایلی که ممکنه گاهی اوقات عسل منع مصرف داشته باشد بدلیل وجود بوتولیسم است. یکی از مسمومیت ها و فساد غذایی از طریق باکتری کلستردیوم بوتولینیوم ایجاد میشود. کودکان زیر ۲ سال منع مصرف عسل دارند. زیرا هنوز میکروفلور طبیعی روده برای هضم و جذب این باکتری شکل نگرفته است. بزرگسالان معمولا در معرض مسمومیت با این باکتری در عسل نیستند اما همواره بهتر است احتیاط کنید و عسل پاستوریزه مصرف کنید.

 دکتر متیو به شارا متخصص زنان و زایمان:

این سوال را بارها از بیماران خود شنیده ام. هیچ گونه شواهد علمی مبتنی بر عدم مصرف عسل در دوران بارداری وجود ندارد. مصرف عسل هیچ عارضه منفی بر روی جنین ندارد.

من همواره به بیمارانم توصیه می کنم که همه مواد غذایی را پاستوریزه مصرف کنند. توصیه میکنم از مصرف عسل غیر پاستوریزه جلوگیری کرده همانطور که زنان باردار را از مصرف پنیر غیر پاستوریزه منع میکنم.

دکتر مارکی تردول متخصص زنان و زایمان:

بله. خوردن عسل در بارداری مجاز است. منع مصرف عسل در کودکان زیر یکسال وجود دارد که احتمال مسمومیت با بوتولیسم است. باکتری بوتو لیسم در محیط های خیلی کم اسیدی رشد می کند. در کودکان هم این اسپر های باکتری براحتی رشد می کنند زیرا میزان اسیدیته دستگاه گوارش کودکان هنوز خیلی بالا نرفته است. اما اسیدیته دستگاه گوارش بزرگسالان به اندازه کافی بالا است که بتواند این باکتری را بکشد. بنابراین مصرف عسل در زنان باردار به هیچ وجه نوزاد او را تهدید نمی کند.

۴ خاصیت شگفت انگیز عسل برای زنان باردار

در طول بارداری بایدها و نبایدهای زیادی در رژیم غذایی وجود دارد که به رشد بهتر جنین کمک می کند.

معمولا به زنان باردار توصیه می شود رژیم خود را تغییر داده و از مصرف برخی غذاها که براساس تحقیقات مضر شناخته شده اند، اجتناب کنند. در اینجا به بررسی عسل می پردازیم.

برخی مزایای خوردن عسل در بارداری

عسل حاوی مواد مغذی فراوانی است که آن را به ماده ای مفید در رژیم غذایی تبدیل کرده است. ۴ خصوصیت شگفت انگیز عسل را در طول بارداری ملاحظه کنید:

  • عسل دارای خصوصیت آنتی بیوتیکی است.
  • عسل قادر به کاهش واکنش های حساسیتی است.
  • عسل تاثیر رشد باکتری H.Pyroli  (باکتری که باعث زخم معده می شود) را کم می کند.
  • عسل خصوصیت ضد درد نیز دارد به گونه ای که برای درمان سوختگی ها استفاده می شود.
  • عسل قندی طبیعی و سالم است که به حفظ وزن کمک زیادی می کند.

مقالات زیادی نشان می دهد عسل حاوی آنتی اکسیدان و فلاونوئید است که خطر بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

مصرف عسل در بارداری

آیا مصرف عسل در بارداری خوب است؟ هیچ مطالعه ای مبنی بر این که مصرف عسل در بارداری مضر است وجود ندارد. اما با پیشرفت های جدید در تکنولوژی و کشاورزی و موادغذایی، موادغذایی آن چه نشان می دهند نیستند. در واقع موادغذایی که مصرف می کنیم حاوی مقدار زیادی افزودنی و کود است که آن را برای سلامتی ما مضر می کند.

مصرف عسل قلابی در طول بارداری باعث به خطر افتادن سلامتی مادر و فرزند می شود. بنابراین نتیجه می گیریم مصرف عسل به شکل خالص و پاستوریزه در طول بارداری مجاز است.

واکنش های حساسیتی به عسل در بارداری

ممکن است عسل حاوی هاگ خاصی باشد که برای سلامتی مادر و نوزاد مضر باشد. در چنین مواردی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید آزمایش حساسیت بر روی شما انجام دهد (به خصوص در مواقعی که از عسلی با مارک متفاوت استفاده می کنید).

هاگ ها به نوزاد آسیبی نمی رسانند. این هاگ ها نمی توانند pH اسیدی را تحمل کنند بنابراین در سیستم دفاعی بدن مادر از بین می روند و به جنین دسترسی پیدا نمی کنند.

نکاتی که باید به یاد داشته باشید:

خوردن عسل در بارداری مجاز است. اما نکاتی وجود دارد که باید پیش از مصرف آن به خاطر بسپارید:

  1. توصیه می شود در طول بارداری عسل پاستوریزه مصرف کنید. به دلیل این که عسل خام حاوی باکتری هایی است که موجب ایجاد بیماری می شوند.
  2. عسل با مارک معتبر خریداری کنید. بیشتر محصولات پیش از فروش تحت فرایندهای مختلفی قرار گرفته اند و احتمال خطر آن ها به صفر رسیده است.
  3. عسلی را انتخاب کنید که کمترین فرایند بر روی آن انجام شده و طبیعی است.
  4. برخی عسل های خام حاوی باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که باعث افزایش احتمال مسمویت غذایی حاد می شود.

به طور کلی عسل جایگزینی عالی برای شکر سفید است و مزایای بسیار زیادی دارد و در صورتی که خالص و طبیعی باشد مصرف آن در طول بارداری بلامانع است.

اگر هنوز هم در مصرف عسل در بارداری شک دارید با پزشک خود مشورت نمایید.

پست های مرتبط

گالری عکس عسل

1 دیدگاه در “مصرف عسل در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *