حقایقی در مورد اسب ها که نمیدانستید!

خنده اسب
شاید این چهره‌ عجیب و غریب از اسب را دیده باشید که لب بالایش را جمع می‌کند و دندان هایش را نمایش می‌دهد. این کار باعث می‌شود حیوان خندان به نظر برسد، اما در واقع بخشی از پاسخ فلیمن است. اسب‌ها این چهره خنده دار را به خود می‌گیرند تا بوهای موجود در هوا را به سمت غدد بویایی خاصی هدایت کنند که در انتهای مسیر بینی اسب قرار دارد. در واقع حیوان نمی‌خندد بلکه سعی می‌کند بفهمد آیا بوی بدی می‌دهید. پاسخ فلیمن در اسب‌های نر بیشتر از اسب‌های ماده دیده می‌شود. آن‌ها هم مثل زرافه‌ها با بو کردن ادرار ماده‌ها وضعیت باروری آن‌ها را می‌سنجند.
چشم‌ها
اسب‌ها بینایی نسبتا خوبی دارند. چشم‌های آن‌ها با قطر تقریبا ۵ سانتیمتر تقریبا بزرگترین چشم در میان پستانداران است و از نظر حجمی چشم اسب‌ها تقریبا ۹ برابر بزرگتر از چشم انسان است. چشم اسب سه پلک دارد، دو پلک عادی و پلک سوم یا غشای چشمک زن که در گوشه داخلی چشم قرار دارد و گاهی آن را تمیز و روان می‌کند. اسب‌ها نمی‌توانند مثل انسان‌ها چشمشان را به درستی متمرکز کنند. در عوض، قسمت پایین شبکیه آن‌ها اشیای دور و قسمت بالایی اشیای نزدیک را می‌بیند. این یعنی اگر می‌خواهید بدانید که اسب به کجا نگاه می‌کند، باید ببینید سرش را چطور نگه داشته است. مثلا اگر دیدید یک اسب در مزرعه ایستاده، سرش را بالا گرفته و گوش‌ها را به سمت جلو آورده، برای نمایش نیست، بلکه شاید چیز جالبی در فاصله دور دیده است.

نعل اسب

همه می دانند که بیشتر اسب ها نعل دارند، اما بیشتر مردم نمی دانند که این قطعات فلزی فقط برای محافظت از سم حیوان نیستند. سم اسب ها از کراتین ساخته شده است، همان ماده محکمی که شاخ، ناخن و مو را تشکیل می دهد. نعل ها اصطکاک سم را بیشتر می کند و خاصیت ضربه گیری دارند. یعنی دقیقا همان کاری که کفش های ما انجام می دهند. نعل ها شباهت دیگری هم با کفش های ورزشی دارند:اینکه گزینه های متنوعی برای انتخاب دارید مثل نعل های فوق سبک آلومینیومی برای مسابقات، نعل های اصلاحی، نعل های تعادل طبیعی و …

گوشت اسب

گوشت اسب در بسیاری از کشور ها یک غذای لذیذ است. مخصوصا فرانسوی ها نه تنها به گوشت اسب، بلکه به مغز و قلب آن هم علاقه دارند. اما فرانسه تنها نیست. در واقع خوردن اسب ها تاریخچه طولانی دارد. در دوران جنگ اسب ها یک منبع پروتئینی مهم و نسبتا ارزان بودند. علیرغم اینکه آمریکا و انگلستان بزرگترین صادرکنندگان گوشت اسب در جهان هستند، از لحاظ تاریخی هر دو گوشت اسب را به عنوان غذا مسخره می کنند.

پست های مرتبط

اسب و ویژگی های منحصر به فردش!
داستانی کوتاه و آموزنده در مورد اسب
اسب حیوان نجیبی است!
گالری عکس اسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *